Send til en ven   Udskriv31/1 2012 kl. 17:13
Send til en ven

4 nye kvalifikationer jobsøgende bør mestre

I en tid, hvor jobs er få og jobsøgende mange, kræver det nogle gange lidt mere end et godt CV og jobsamtaleteknikker for at skille sig ud. Her er 4 nye kvalifikationer, som kan skille dig ud fra mængden som jobsøgende.

Af Erik Bernskov

Problemanalyse

Tidligere var det nok at imødekomme alle de krav, der blev stillet i jobopslaget – men når der er mange om buddet, og alle er kvalificerede, kræver det mere end blot at matche virksomhedens krav. Som jobsøgende bliver du nød til – fx ved at researche jobbet og arbejdsgiver – at finde frem til hvilken begrundelse/problemtype, der ligger til grund for jobåbningen.

Der er forskellige ”problemtyper” du bør være opmærksom på. Det kan være et vækst-relateret problem eller et konsolideringsrelateret problem. Det kan også være et problem som beror på, at en medarbejder har søgt væk fra virksomheden eller der er mangel på specialister indenfor området. Problemtyperne er mange, og hvis ikke du kan opfange problemet bag jobåbningen, er der heller intet der adskiller dig fra alle de andre kandidater til jobbet. Som problemfanger har du pludselig en anden og dybere indsigt, som du kan tage med til jobsamtalen.

Historiefortælling

De fleste kandidater vil påstå, at de har høj arbejdsmoral eller er gode til at samarbejde med mange forskellige typer mennesker. Men sådanne påstande – om end det er sandt eller ej – adskiller dig ikke fra de andre. Hvis du vil skabe positiv opmærksomhed omkring dig selv til en jobsamtale, må du fortælle en kort men overbevisende historie, som demonstrerer hvordan du arbejder. Sagt på en anden måde, nøjes ikke blot med at sætte ord på, hvad du kan – men fortæl og illustrer det.

Vær målrettet

En af de største fejl man som jobsøgende kan begå er at fremsende en standard ansøgning og et standard CV uanset om man sender til forskellige typer job eller virksomhed. Lige meget hvor god eller uddybende din ansøgning og CV måtte være, er det kun relevant for en potentiel arbejdsgiver, hvis du målretter dem ved at medtage netop de resultater fra hver af dine tidligere jobs, som har relevans for den konkrete stilling, du søger. Opdater og finpuds dit CV så ofte, som det er nødvendigt. Det kræver arbejde og forberedelse, men i sidste ende vil det gøre det lettere for den potentielle arbejdsgiver at se din relevans for jobbet.

Kend din værdi

Ingen vil betale mere for noget end det er værd, så kend din værdi inden du begynder at søge nyt job. Hvis en potentiel arbejdsgiver og du har vidt forskellige forestillinger om, hvad du og din baggrund er værd, så fortsæt med at lede. Vær dog samtidig opmærksom på at når du skifter retning i din karriere, så bliver din værdi ofte lavere indtil du har bevist dit værd.

Vær sikker på dit værd i relation til det pågældende job, inden du begynder at indlede nogen form for lønforhandling med en potentiel arbejdsgiver. Det kræver nogle gange lidt benarbejde. Find ud af hvad andre med dinbaggrund og erfaring typisk får i løn. Du kan b.la. gøre brug af nettet (fx jobzonens løntjek) og dit netværk. Find frem til tidligere kollegaer indenfor dit felt eller andre, som kan have kendskab til lønniveauer for folk med din baggrund.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35