Send til en ven Udskriv8/8 2011 kl. 9:18
Den gode afskedigelsessamtale
Afskedigelsessamtalen med en medarbejder bør planlægges og struktureres godt, så den tager bedst muligt hensyn til de følelsesmæssige reaktioner. Læs her om hvordan du planlægger samtalen.
Af Erik Bernskov
Planlægning
Planlægning af afskedigelsessamtalen er vigtig, idet du således kan have overskud og dermed tage hensyn til den opsagte medarbejders reaktioner.
- Beslut hvornår afskedigelsen skal foregå. Undgå at foretage samtalen lige før eller efter en weekend, højtider eller mærkedage. Først på dagen er mest hensigtsmæssigt.
- Vælg et lokale, hvor samtalen kan finde sted uforstyrret.
- Forbered en klar begrundelse for opsigelsen, så du kan formulere dig uden omsvøb.
Overbring budskabet klart og tydeligt
- Planlæg at bruge 20-25 minutter på samtalen.
- Husk at holde øjenkontakt gennem samtalen.
- Kom hurtigt ind på formålet med samtalen. Giv en klar baggrund samt begrundelse for opsigelsen.
- Vis medfølelse, men bevar roen og overblikket uanset medarbejderens reaktion.
- Orienter om praktiske oplysninger såsom sidste arbejdsdag, arbejdsopgaver fremover, afsked med kollegaer osv.
- Sørg for at opsigelsen bliver fremadrettet og tilbyd outplacement.
- Aftal en dato for en opfølgningssamtale.
Efter samtalen
- Hjælp den opsagte medarbejder godt på vej umiddelbart efter samtalen.
- Giv besked til kolleger og afdeling om opsigelsen hurtigst muligt.
- Arrangér at medarbejderen snarest muligt kan blive sat i forbindelse med outplacement-konsulenten.
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater