Netværk på din arbejdsplads
Dit interne netværk - kollegaer og chefer på din arbejdsplads - skal opbygges og vedligeholdes på samme måde som dit sociale netværk. Her er 4 fif til, hvordan du kan netværke på arbejdspladsen.
Af Erik Bernskov
Der er mange gode grunde til at netværke på arbejdspladsen – det kan styrke samarbejde, kreativitet og viden, og du kan samtidig udvide og styrke dit netværk.
Strategi
Gå strategisk til værks – hvem vil du gerne i kontakt med? Læg en plan for, hvad formålet med dit netværk er. Tænk over dine behov og fremtidsplaner, og overvej så hvem af dine kollegaer, der vil kunne bidrage til dit netværk.
Tydelighed
Vær ærlig og åben omkring dine intentioner, og hvad du og din netværksperson kan hjælpe hinanden med. Fortæl dine kollegaer, at du er interesseret i at vide, hvilke kompetencer og ydelser I kan supplere hinanden med. Når du kontakter enkeltpersoner, så vær tydelig omkring dine intentioner og fortæl præcis, hvad vedkommende kan hjælpe dig med.
Initiativ
Selvom det kan være grænseoverskridende, så gør det til en vane at tale med en ny kollega hver dag. Du kan fx gøre det til en vane at spise frokost med nye mennesker eller besøge forskellige kontorer i virksomheden dagligt - på den måde lære du nye ansigter at kende hver dag, og du kan bedre danne dig et overblik over alle de kompetencer og personer, som ”gemmer dig” i virksomheden.
Stil de rigtige spørgsmål
Når du netværker, handler det om at stille de rigtige spørgsmål. Når du tager kontakt til kollegaer på arbejdspladsen, så spørg ind til hvad de laver og gør også dine egne kompetencer tilgængelige – tilbyd din hjælp. Brug de mere uformelle situationer til at stille de mere personlige spørgsmål om fritid, familie osv.
Relaterede nyheder
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Topledere på vej - et netværk for topledere
- • 16 fejl du måske begår på LinkedIn
- • Kvinder med bestyrelsesambitioner
- • Round Table Danmark er for de ambitiøse
- • BNI er et netværk der bygger på at give referencer
- • Netværk Danmark er Danmarks største vidensnetværk
- • Kvinder finder vej til bestyrelser via netværk
- • Jobmarkedet skal ses med nye briller
- • Portaler for folk med interesse for ledelse
- • Etablér møder med nye netværkspersoner
- • Kunsten at netværke
- • Følg med i blogs på danske aviser
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater