Send til en ven   Udskriv13/12 2011 kl. 19:51
Send til en ven

Lær at håndtere arbejdsstress

Der er forskellige ting, du selv kan gøre, for at reducere dit stressniveau på arbejdspladsen. Her er nogle gode råd til, hvordan du forebygger at blive stresset over et oplevet arbejdspres og store opgavemængder.

Af Erik Bernskov

Der er talt meget om stress den senere tid, og flere topledere er gået ned med stress i fuld offentlighed. Det understreger vigtigheden af at være opmærksom på faktorer, der kan give stress, samt leve på en måde så du kan undgå at blive stresset.

Jeg har herunder inddelt nogle midler til at du kan gardere dig imod at blive stresset ved et højt arbejdspres eller stor mængder af opgaver i tre grupper:

1. Pas på dig selv

Når du skal gardere dig imod stress, er det vigtigt, at du først og fremmest passer på din krop og dit helbred.

  • Motion: Du får mere energi og bliver bedre i stand til holde fokus, når du motionerer i mindst 30 minutter om dagen. Det er især vigtigt, hvis du har et stillesiddende job, og ikke får rørt dig i løbet af arbejdsdagen.
  • Spis mad, der giver dig energi
  • Få nok søvn: mangel på søvn stresser mere end det gavner. Det er lettere at håndtere arbejdsrelateret stress, når du er veludhvilet.
  • Balancér dit liv: prøv at skabe balance mellem dit arbejdsliv, dit familieliv, sociale aktiviteter, daglige opgaver m.m.

2. Prioritér og organisér

Hvis du er bange for få at få stress over arbejdsopgaver, kan du genvinde følelsen af kontrol over dit stressniveau ved at prioritere og organisere dine ansvar.

  • Tag tidligere af sted om morgenen: 10 – 15 minutter kan være afgørende for, hvordan din dag begynder. Hvis du er i god tid, undgår du at stresse dig selv fra morgenstunden. Derfor kan du også overveje, om der er behov for at stå tidligere op.
  • Planlæg pauser: det er svært for mange at huske at tage en pause – planlæg at tage korte pauser i løbet af dagen.
  • Lav en liste: lav en liste over dine arbejdsopgaver og opstil dem i haste-rækkefølge (den vigtigste opgave først). Hvis arbejdsopgaverne hober sig op dagligt, er det en god måde at få overblik over dagen på.
  • Store projekter: hvis større projekter virker overvældende, så inddel dem i mindre dele og lav delmål/opgaver.
  • Lad ikke e-mails styre din dag: undlad hele tiden at læse og besvare e-mails, men arbejd koncentreret med at færdiggøre en opgave ad gangen. E-mails kan læses på bestemte tidspunkter, der passer ind i dit program for dagen.

3. Få bugt med dårlige vaner

I takt med du lærer at håndtere arbejdsstress, bliver du også bedre i stand til at bryde de dårlige vaner, som ikke gavner dit stressniveau.

  • Finpudsninger: få styr på de småting, som kan være forstyrrende i hverdagen, og som måske kan øge fremfor reducere stress. Hvis du har tendens til at komme for sent, så giv dig selv 5 minutter ekstra. Ryd op, hvis dit skrivebord roder eller lav to-do lister, hvis du har svært ved at huske eller udføre alle opgaver.
  • Vær positiv: Prøv at se det positive i alle situationer og mennesker. Lad værre med at tale dårligt om kolleager og tænk positivt om dit job.
  • Accepter andre: acceptér at du ikke kan kontrollere andres opførsel eller handlinger. Fokusér i stedet på de ting, du kan kontrollere.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35