Gør plads til de introverte medarbejdere
Introverte og ekstroverte personlighedstyper, og måden hvorpå disse spiller sammen på fx arbejdspladser, hvor social udadvendthed i særdeleshed er dominerende, er meget omdiskuteret. Eksperter mener, at vi skal give mere plads til de introverte. Læs her hvorfor.
Af Amanda Højme Nielsen
Vores ekstroverte verden
Verden i dag henvender sig – i alle mulige sociale sammenhænge – primært til ekstroverte personlighedstyper; Altså folk som bl.a. er udadvendte, gode til at netværke, gode til at markedsføre dem selv, påskønner opmærksomhed og som nyder at snakke og samtale med mennesker.
I skoler og på arbejdspladser er gruppearbejde- og projekter i højere og højere grad en foretrukken arbejdsform, og mange virksomheder vælger åbne kontorløsninger fremfor enkeltmandskontorer. ”Problemet” med denne udvikling er, at den ikke giver meget plads til forskellighed – hvis verden er udadvendt, bliver vi også nødt til at være det.
Giv plads til de introverte
Susan Cain, foredragsholder og forfatter til bogen ”Quiet: the power of introverts in a world that can´t stop talking”, fortæller om sin første oplevelse på lejr som barn, og hvordan hun, som en introvert person, nød at tilbringe timer alene med næsen begravet i en bog. Faktisk var hun vokset op i en familie, hvor alle var sammen om at læse hver deres bog.
På lejren opdagede hun, at det at sidde alene i et hjørne og læse bøger ikke blev betragtet som værende et socialt foretagende. Faktisk var det slet ikke en passende aktivitet på en lejr – i stedet skulle hun tage del i de fælles aktiviteter og det fælles samvær.
Susan Cains mål er at udbringe budskabet om, at vi i virkeligheden vil opnå meget mere (også på arbejdspladserne), hvis der bliver gjort mere plads til både introverte og ekstroverte personligheder. Introverte og ekstroverte er- og arbejder af natur på vidt forskellige måder, og vi mister en masse potentiale og kvaliteter, når vi vælger kun at fokusere på den ene side af spektret.
Lær at forstå hinanden
En introvert person er ofte reflekterende og mere tilbageholdende, når det gælder snak og samtale. Ekstroverte personer derimod taler meget, tænker højt og er ofte også meget energiske udadtil.
Uanset hvor du arbejder og i hvilken branche, er der gode chancer for, at der både findes ekstroverte og introverte personligheder på din arbejdsplads. Mange mennesker er selvfølgelig en blanding af begge dele, og er ikke nødvendigvis kun en ekstrovert eller introvert person. Men netop derfor er det måske også på sin plads at være opmærksom på begge dele. Herunder er 10 punkter, som hhv. introverte og ekstroverte medarbejdere bør vide om hinanden, hvis der skal skabes større forståelse og bedre samarbejde mellem personlighedstyper:
Den introverte medarbejder:
Kan godt lide stilhed og ro omkring sig, når han/hun skal koncentrerer sig
Går op i deres arbejde og arbejdsplads
Arbejder godt selvstændigt
Tøver måske med at uddelegere
Skal ofte spørges omkring deres ideer og meninger
Kan virke stille eller tilbageholdende
Kan lide at gå i detaljer
Har behov for at se formålet med deres arbejde
Bryder sig ikke om afbrydelser
Foretrækker at blive på deres kontor/arbejdsplads fremfor at deltage i sociale events
Den ekstroverte medarbejder:
Netværker og er sociale med sine medarbejdere
Arbejder bedst sammen med andre ekstroverte
Kan godt lide at være en del af flertallet
Tænker højt
Foretrækker at bevæge sig rundt fremfor at sidde stille
Får nye ideer gennem samtale og diskussion med andre
Keder sig nemt, hvis arbejdet er ensformigt
Er god til at markedsføre sig selv
Er gode til at kommunikere og stiller mange spørgsmål
Anser ikke afbrydelser som forstyrrelser, men som afveksling
Få mest muligt ud af de introverte
Mange virksomheder fokuserer allerede på de ekstroverte, så derfor ligger der ofte et potentiale i at være opmærksom på de introverte og skabe optimale rammer for dem. Både når de er sammen med de ekstroverte og når de virker i det stille – ofte uden behov for at fortælle om sine resultater.
Relaterede nyheder
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Anerkend din medarbejder - så det virker
- • Bevar motivationen i jobsøgeprocessen
- • Generøsitet gør verden lidt bedre
- • Få mere ud af din tid med planlægning
- • Hjemmearbejdspladsen har sine faldgrupper
- • Baggrundsmusik forstyrrer vores kreative sanser
- • Skab et bedre arbejdsmiljø
- • Sig pænt farvel til arbejdspladsen
- • Hold øje med stresssymptomerne
- • Lær at håndtere arbejdsstress
- • De afgørende første 90 dage i jobbet
- • Muligheder for ekstra lønsikring ved arbejdsløshed
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater