Send til en ven Udskriv31/8 2011 kl. 12:08
De afgørende første 90 dage i jobbet
I de første tre måneder i et nyt job bliver du i særlig grad målt og vejet. Det er derfor vigtigt at komme godt fra start og sikre, at der opnås resultater. Her er 12 tip til, hvordan du kommer godt i gang og skaber resultater.
Af Erik Bernskov
- Få afstemt med din overordnede eller bestyrelsen hvilke succeskriterier der er for dig i det nye job.
- Lyt og lær – afdæk alt om firma, værdier, arbejdsopgaver, virksomhedskultur, procedurer etc. etc.
- Gør et godt indtryk ved bl.a. at være positiv, smilende, lyttende og ved at lægge ekstra timer i at lære jobbet at kende og skabe hurtige resultater.
- Find frem til både formelle og uformelle magthierarkier i organisationen samt de positive kulturbærere.
- Lær – som ny leder – alle medarbejdere godt at kende og få afdækket kompetencer, frustrationer, opnåede resultater etc. Lyt til deres forventninger og fortæl dem, hvad dine forventninger er.
- Lav en faktuel statusrapport over tingenes tilstand ved tiltrædelse i jobbet, som kan benyttes ved senere status over hvilke resultater, du har opnået.
- Sæt dig nogle mål for hvad du vil opnå – herunder nogle ”quick wins” (hurtige sejre). Quick wins for en ny leder kan fx være nødvendig tilpasning af organisationen.
- Lav en kortsigtet plan for opnåelse af dine kortsigtede mål inden for de første 90 dage.
- Arbejd hårdt på at opnå dine mål, så du kan vise resultater.
- Lav uopfordret en statusrapport til din nærmeste overordnede eller bestyrelsesformanden.
- Udarbejd en langsigtet plan for opnåelse af resultater i jobbet.
- Involver løbende din nærmeste overordnede i dine beslutninger. Derved ved han eller hun, hvad du arbejder med og hen imod – og kan være din støtte, hvis forandringens vind blæser
Der er store gevinster at hente, når man gør brug af et outplacementfirma, der tilbyder sparring i den første tid i et nyt job. Det giver en mulighed for, sammen med en konsulent, at vende mange af de beslutninger, der skal træffes, og mål der skal sættes i den første tid.
Relaterede nyheder
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Anerkend din medarbejder - så det virker
- • Bevar motivationen i jobsøgeprocessen
- • Gør plads til de introverte medarbejdere
- • Generøsitet gør verden lidt bedre
- • Få mere ud af din tid med planlægning
- • Hjemmearbejdspladsen har sine faldgrupper
- • Baggrundsmusik forstyrrer vores kreative sanser
- • Skab et bedre arbejdsmiljø
- • Sig pænt farvel til arbejdspladsen
- • Hold øje med stresssymptomerne
- • Lær at håndtere arbejdsstress
- • Muligheder for ekstra lønsikring ved arbejdsløshed
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater