Vend modarbejde til samarbejde
Samarbejde skaber effektive processer og bedre resultater. Læs her om en metode til hvordan en leder kan vende modstand og skabe et ønske om at samarbejde. En 3-trins metode udviklet af ledelsesprofessor Brian Uzzi.
Af Lene Piilgaard
Hvad gør man, hvis man som leder bliver modarbejdet?
Professor
Tillid baserer sig på følelser
i virkeligheden kan
din indstilling udelukkende basere sig på det følelsesmæssige grundlag: jeg er
truet.
Denne effekt er ikke bare en psykologisk problemstilling. Den er også
fysiologisk påvirket, forklarer professor Brian Uzzi i Harvard Business Review.
Når vi oplever at føle os truet, trækker blodet sig væk fra den tænkende del af
hjernen (kaldet det cerebrale cortex, eller frontallappen) og strømmer i stedet
til hjernens mindst frivillige del: reptil-hjernen. Når det sker, lukker vi af
for at tage ny information ind, og handler mere pr. refleks.
Det betyder i praksis, at andre vil kunne præsentere dig for det ene gode,
logiske argument efter det andet, og lige lidt vil det hjælpe på, hvad du mener
om den person, du føler dig truet af.
Sådan ændrer du modarbejde til samarbejde:
Første trin: Omdirigering af følelser
Omdiriger din modstanders negative følelser, så de handler om noget andet end dig. Vælg en anden eller en part, der ligger væk fra både dig og din modstander, og som ingen af jer har nogen direkte kontrol over. Det kan fx være beslutninger fra bestyrelsen, ledelsen eller ny lovgivning.
Selv om denne manøvre virker let gennemskuelig, kan teknikken ifølge Brian Uzzi, sammenlignes med, når vi komplimenterer og smigrer hinanden: vi ved godt, at det er det, der foregår, men det har stadig en positiv virkning på os.
Andet trin: Skab gensidig tillid
Efter at du har flyttet opmærksomheden fra dig selv, skal du forsøge at skabe et forhold til personen, der modarbejder dig. Det gør du ved ”at give noget”, før du beder om noget. Du må nødvendigvis opgive noget af værdi for at signalere, at du ønsker forandring i jeres forhold. Vær opmærksom på, at hvis du giver noget og blot med det samme beder om noget igen, er det ikke et forhold, du er ved at opbygge – dette signalerer i stedet handel.
Vær meget bevidst om, hvad du skal give. Ideelt set skal det være noget, der er let at gengælde, og som giver din modstander en umiddelbar ændring til det bedre, og han skal vide at det er dig, der står bag. Du kan fx give vedkommende mere synlighed, fx ved at tilbyde en plads ved et vigtigt møde. Det er håndgribeligt, og giver din modstander umiddelbar følelse af at få foræret indflydelse. Samtidig er det let at gengælde, fordi personen ved mødet bliver en naturlig opbakning for dig.
Tredje trin: Bring rationalitet
ind i relationen
Brian Uzzi mener, at du er nødt til at bringe rationalitet ind i opbygningen af
en relation til din tidligere modstander, da rationalitet etablerer de
fremadrettede forventninger til det spæde forhold, som du gennem de to andre
trin har startet. Det er vigtigt, at dine anstrengelser ikke misforstås som
pludselige indskydelser eller tilfældige lappeløsninger. Den anden person skal
få tillid til, at du i det lange løb er interesseret i at gøre noget ved jeres
forhold.
Derfor er det vigtigt at du giver vedkommende en klar fornemmelse af, at der er en rationel forklaring på dine beslutninger og at det har en værdi for ham at indgå i dette nye, anderledes forhold. Det kan fx gøres ved at forklare, at du sætter meget pris på hans ekspertise, men at han er udskiftelig. Du skal selvfølgelig ikke true ham direkte. Du kan neutralt sige: ”Som du kan se af mødet, er jeg nødt til at have dig, eller en som dig, der bakker mig op i mit arbejde..”.
Tid er en væsentlig faktor
Målet med at følge ovennævnte tre trin er, at både du og din (tidligere)
modstander har ændret jeres indstilling til hinanden til, at ingen af jer
længere er direkte modvillige overfor tanken om at samarbejde. Det vil sige,
gennem Rationalitet (3) følger Omdirigering (1) og Gensidighed (2), og I skal
begge gerne have fået et skub mod at se jeres situation fra et begrundet
standpunkt, hvor begge fuldt forstår de forventninger og fordele, som I har i
et fælles samarbejde. Din modstander skal gerne derhen, hvor han er klar over,
at han står overfor en værdifuld mulighed, som han kunne gå glip af, hvis han
fortsætter med at modarbejde dig.
Brian Uzzi understreger, at selvom metoden har vist sig effektiv i mange tilfælde, er der selvfølgelig ikke en garanti for at metoden virker hver gang. Men styrken i metoden ligger til gengæld i, at den kan bruges på mange forskellige niveauer i en organisation.
Forståelse
og mod er nødvendig
Den beskrevne metode kræver mod, fordi den kræver, at du handler, og ikke blot
opfatter situationen som en kronisk tilstand, du skal udstå. Du skal holde fast
i, at ved en aktiv indsats kan situationen ændres. Men før du går i gang med at
ændre på en situation, er det vigtig, at du forstår de følelsesmæssige
mekanismer, som er på spil, når vi kæmper og rivaliserer mod hinanden. Ifølge
Professor Brian Uzzi falder mange forsøg til jorden, fordi der ikke er en
forståelse for, hvordan tillid spiller ind på det manglende samarbejde.
Relaterede nyheder
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • Gør forandring i organisationen til din allierede
- • Sådan tackler du en medarbejder med dårlig attitude
- • 11 trin til effektiv brainstorming
- • Skab fængende Powerpoint præsentationer - uden punktopstillinger
- • Gør møderne effektive
- • Delte meninger om dresscodes
- • 3 simple råd til hvordan du som leder afhjælper stress på arbejdspladsen
- • Fang folks opmærksomhed
- • Undgå at falde i PowerPoint-fælden
- • Vælg dine ledelsesværdier - og efterlev dem
- • 3 tips til at blive en god leder
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater