Send til en ven   Udskriv13/2 2013 kl. 9:17
Send til en ven

Sådan tackler du en medarbejder med dårlig attitude

Én enkelt medarbejders negative indstilling kan nemt påvirke stemningen i en hel afdeling. Når du som leder skal håndtere en medarbejder med dårlig attitude eller indstilling er det derfor vigtigt at være specifik i håndteringen og ikke generaliserende.

Af Erik Bernskov

En medarbejder med en dårlig attitude eller negativ indstilling er ikke nødvendigvis en dårlig medarbejder. Hvis man løbende oplever en dårlig attitude fra en medarbejder, er det nemt at generalisere - men som leder er det netop op til dig at finde frem til det egentlige problem og sætte ord på det, som skal ændres.

Konstruktiv kritik under fire øjne

Når du har identificeret hvad problemet er, kan du passende tale med medarbejderen under fire øjne og fortælle om de observationer, du har gjort dig. Forbered et eller to konkrete eksempler på den ”dårlige attitude” eller ”negative indstilling”, du har bemærket. Giv udtryk for dine/virksomhedens konkrete forventninger til attitude og indstilling o. lign., således at medarbejderen får mulighed for at ændre sin opførsel.

Brug kun dine egne observationer som eksempel og ikke eventuelle kommentarer fra andre ledere eller kolleger. Vær også opmærksom på kun at fokusere samtalen på medarbejderens handlinger og det, der kan forbedres. Hvis du begynder at kommentere på vedkommendes generelle opførsel, personlighed eller lignende, kan det hurtigt føles som et angreb fremfor konstruktiv kritik.

Forstå medarbejderen

Kom også med nogle konkrete eksempler på hvilken effekt en dårlig attitude har på afdelingen, de andre medarbejdere, arbejdsmoralen mv.. Med andre ord, lad medarbejderen forstå hvorfor hans/hendes opførsel er et problem ved at fortælle hvilken effekt den har. Det kan fx være sårede følelser, mangel på fællesskab eller samarbejde, dårlig kommunikation osv.

Giv medarbejderen tid til og mulighed for at udtrykke sine tanker og følelser omkring det, du har sagt. Der kan være mange årsager til dårlig attitude eller negativ indstilling, og denne samtale kan være din mulighed for at forstå din medarbejder bedre. Hvis han/hun er i stand til at åbne op omkring årsagerne til problemet, er du også i bedre stand til at hjælpe vedkommende videre.

Afstem forventninger

I slutningen af samtalen er det vigtigt, at du giver udtryk for dine forventninger fremover. Giv fx et eksempel på, hvordan det, du har observeret kunne have været håndteret anderledes. Udtryk din forventning om, at medarbejderen i fremtiden vil reagere anderledes, og vær positiv omkring de ting, I har talt om. Du kan også passende sætte et par ord på medarbejderens positive bidrag til virksomheden/afdelingen.

Føler du det nødvendigt, kan du lade medarbejderen vide, hvad konsekvenserne i fremtiden kan være, hvis ikke den dårlige attitude eller negative indstilling ændres. I den forbindelse er det selvfølgelig en god idé at tage hensyn til de ting, du er blevet informeret om i løbet af samtalen – fx hvis du er blevet opmærksom på problemer eller udfordringer i privatlivet, som kan være bevæggrund til opførslen.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35