Sådan tackler du en medarbejder med dårlig attitude
Én enkelt medarbejders negative indstilling kan nemt påvirke stemningen i en hel afdeling. Når du som leder skal håndtere en medarbejder med dårlig attitude eller indstilling er det derfor vigtigt at være specifik i håndteringen og ikke generaliserende.
Af Erik Bernskov
En medarbejder med en dårlig attitude eller negativ indstilling er ikke nødvendigvis en dårlig medarbejder. Hvis man løbende oplever en dårlig attitude fra en medarbejder, er det nemt at generalisere - men som leder er det netop op til dig at finde frem til det egentlige problem og sætte ord på det, som skal ændres.
Konstruktiv kritik under fire øjne
Når du har identificeret hvad problemet er, kan du passende tale med medarbejderen under fire øjne og fortælle om de observationer, du har gjort dig. Forbered et eller to konkrete eksempler på den ”dårlige attitude” eller ”negative indstilling”, du har bemærket. Giv udtryk for dine/virksomhedens konkrete forventninger til attitude og indstilling o. lign., således at medarbejderen får mulighed for at ændre sin opførsel.
Brug kun dine egne observationer som eksempel og ikke eventuelle kommentarer fra andre ledere eller kolleger. Vær også opmærksom på kun at fokusere samtalen på medarbejderens handlinger og det, der kan forbedres. Hvis du begynder at kommentere på vedkommendes generelle opførsel, personlighed eller lignende, kan det hurtigt føles som et angreb fremfor konstruktiv kritik.
Forstå medarbejderen
Kom også med nogle konkrete eksempler på hvilken effekt en dårlig attitude har på afdelingen, de andre medarbejdere, arbejdsmoralen mv.. Med andre ord, lad medarbejderen forstå hvorfor hans/hendes opførsel er et problem ved at fortælle hvilken effekt den har. Det kan fx være sårede følelser, mangel på fællesskab eller samarbejde, dårlig kommunikation osv.
Giv medarbejderen tid til og mulighed for at udtrykke sine tanker og følelser omkring det, du har sagt. Der kan være mange årsager til dårlig attitude eller negativ indstilling, og denne samtale kan være din mulighed for at forstå din medarbejder bedre. Hvis han/hun er i stand til at åbne op omkring årsagerne til problemet, er du også i bedre stand til at hjælpe vedkommende videre.
Afstem forventninger
I slutningen af samtalen er det vigtigt, at du giver udtryk for dine forventninger fremover. Giv fx et eksempel på, hvordan det, du har observeret kunne have været håndteret anderledes. Udtryk din forventning om, at medarbejderen i fremtiden vil reagere anderledes, og vær positiv omkring de ting, I har talt om. Du kan også passende sætte et par ord på medarbejderens positive bidrag til virksomheden/afdelingen.
Føler du det nødvendigt, kan du lade medarbejderen vide, hvad konsekvenserne i fremtiden kan være, hvis ikke den dårlige attitude eller negative indstilling ændres. I den forbindelse er det selvfølgelig en god idé at tage hensyn til de ting, du er blevet informeret om i løbet af samtalen – fx hvis du er blevet opmærksom på problemer eller udfordringer i privatlivet, som kan være bevæggrund til opførslen.
Relaterede nyheder
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • Gør forandring i organisationen til din allierede
- • Vend modarbejde til samarbejde
- • 11 trin til effektiv brainstorming
- • Skab fængende Powerpoint præsentationer - uden punktopstillinger
- • Gør møderne effektive
- • Delte meninger om dresscodes
- • 3 simple råd til hvordan du som leder afhjælper stress på arbejdspladsen
- • Fang folks opmærksomhed
- • Undgå at falde i PowerPoint-fælden
- • Vælg dine ledelsesværdier - og efterlev dem
- • 3 tips til at blive en god leder
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater