Fang folks opmærksomhed
Når du skal holde et foredrag eller give en præsentation, er det vigtigt, at du er i stand til at fange og bevare publikums interesse og skabe god energi omkring det, du siger.
Af Amanda Højme Nielsen
Måden vi lytter til og forstår et budskab på, af hænger meget af hvordan budskabet leveres. Når du skal lave en præsentation, kan du derfor bruge forskellige teknikker til at fange og bevare din tilhøreres opmærksomhed og interesse løbende.
Visuelle effekter
Visuelle effekter, såsom PowerPoint slides (uden mange bullets), illustrationer, brug af whiteboard, handouts osv., kan være med til at fange dine tilhøreres opmærksomhed, og samtidig ”forstærke” dit budskab.
Interessante fakta
Fang dine tilhøreres opmærksomhed ved at inddrage interessante fakta. Det kan være relevante nyheder, undersøgelser eller statistikker.
Det genkendelige
Folk er mere opmærksomme på ting, de føler, de er bekendte med. Træk på almen viden, eller noget, du er sikker på, dit publikum kender til – inden du introducerer noget nyt. Du kan også indlede med at referere til noget, der er gået forud for dit budskab f.eks. den forrige taler.
Humor
Humor kan fremhæve en pointe og er altid en god måde at fange folks opmærksomhed på – så længe det er relevant. Pas på med at bruge anekdoter eller vigtigheder, som leder opmærksomheden væk fra dine pointer eller leder din præsentation ud på et sidespor.
Det vigtige
Folk spidser som regel ører, når noget er relevant for dem personligt. Vis, at dit budskab er vigtigt for dine tilhørere.
Brugbarhed
Pointér løbende hvordan dit budskab er relevant og brugbart. Jo mere dine tilhørere forstår, hvordan de skal bruge dit budskab og dine ideer, desto større er chancen for, de lytter opmærksomt.
Relaterede nyheder
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • Gør forandring i organisationen til din allierede
- • Vend modarbejde til samarbejde
- • Sådan tackler du en medarbejder med dårlig attitude
- • 11 trin til effektiv brainstorming
- • Skab fængende Powerpoint præsentationer - uden punktopstillinger
- • Gør møderne effektive
- • Delte meninger om dresscodes
- • 3 simple råd til hvordan du som leder afhjælper stress på arbejdspladsen
- • Undgå at falde i PowerPoint-fælden
- • Vælg dine ledelsesværdier - og efterlev dem
- • 3 tips til at blive en god leder
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater