Når ansvaret som leder er stort, stressniveauet er højt og
succesen ikke kommer så hurtigt som det måske var forventet, så kan det være
nemt at lade det påvirke ens attitude og samtidig ens medarbejdere. I sådanne
situationer er det vigtigt at minde en selv om den leder man er, og den leder
man gerne vil blive til. Her er der otte egenskaber som enhver god leder på bør
besidde og benytte.
Flere og flere forskere mener, at fremtidens ledere i højere
grad skal være opmærksomme på, at det de siger også stemmer overens med det, de
ikke siger.
Svære tider rammer med sikkerhed langt de fleste
virksomheder på et eller andet tidspunkt. Om det så er som følge af ordrenedgang,
priskrig, manglende likviditet, øgede produktionsomkostninger, tab af
nøglemedarbejdere eller noget helt andet. Modgang og svære tider kræver
effektiv og målrettet ledelse. Her får du 5 bud på, hvordan du som leder kan
vende modgang til medgang.

I løbet af sin 26 år lange karriere som træner og manager
for Manchester United vandt Alex Ferguson flere trofæer end nogen anden engelsk
manager i fodboldens historie. Han blev beundret for sin evne til at opbygge et
solidt fundament og lede sit hold til sejr gang på gang. Men hvad gjorde ham
egentligt til en succesfuld leder? Og hvad kan vi lære om ledelse fra dette
sportsikon?
Hvis ikke man udvikler – så afvikler man. Læs her om professor John Kotters 8 trin, som enhver forandring i en organisation bør gennemgå.
Samarbejde skaber effektive processer og bedre resultater. Læs her om en metode til hvordan en leder kan vende modstand og skabe et ønske om at samarbejde. En 3-trins metode udviklet af ledelsesprofessor Brian Uzzi.
Én enkelt medarbejders
negative indstilling kan nemt påvirke stemningen i en hel afdeling. Når du som
leder skal håndtere en medarbejder med dårlig attitude eller indstilling er det
derfor vigtigt at være specifik i håndteringen og ikke generaliserende.
Hvis det gøres på den
rigtige måde, kan en gruppe-brainstorming være en effektiv måde at generere nye
ideer og indgangsvinkler på. Skab rammerne og sørg for den rette styring, så
der opnås de bedst mulige resultater.
Du har 2 minutter til at fange tilhørernes opmærksomhed. De 5 første slides er derfor afgørende for om din præsentation fænger. De bør ikke indeholde punktopstillinger – bullets – da de kan dræbe enhver præsentation.
Nogle møder kan få folk
til at gabe om kap, mens andre møder kan sprede vild begejstring – og de
sidstnævnte er som regel også de mest effektive. Hvis du står overfor at skulle
afholde et møde, bør du være særlig opmærksom på 4 trin, som kan hjælpe dig til
at holde bedre og mere effektive møder.

Være opmærksom på skrevne såvel som uskrevne ”dresscode” regler. I nogle sammenhænge er udviklingen gået mod det mere uformelle, mens man i andre fortsat holder stilen.

Enhver leder bør være
opmærksom på stressniveauet på arbejdspladsen – og hvordan det kan holdes på et
lavt niveau.

Når du skal holde et foredrag eller give en præsentation, er det vigtigt, at du er i stand til at fange og bevare publikums interesse og skabe god energi omkring det, du siger.

PowerPoint er et fantastisk redskab, når du skal holde et
foredrag, oplæg, forelæsning eller give en præsentation, og gerne vil inddrage
dine tilhørere.

Som leder er det vigtigt, at du er bevidst om dine værdier. Dine
værdier og etiske holdninger bør være synlige i din daglige ledelse.
For at være en god leder, bør du være afklaret med hvad du ved, og hvad du kan udrette. Din succes som leder afspejles ikke blot i resultater, men også i dine menneskelige lederevner. Her er 3 tips til at lede medarbejdere.

For at blive en god leder må du udleve rollen og agere som en god leder. Klæd dig som en leder og opfør dig som en leder - også selv om du ikke har fået lederjobbet endnu.