Dit kropssprog siger mere end du tror
Dit kropssprog har meget at sige, også i et jobinterview! Ifølge undersøgelser ved Chicago Universitet, afhænger hele 50% af effektiv kommunikation af vores kropssprog. Derfor er det også vigtigt, at du bliver opmærksom på, at de signaler du sender stemmer overens med det, du siger.
Af Amanda Højme Nielsen
Da 50% af vores kommunikation afhænger af vores kropsprog, ifølge undersøgelser ved Chicago Universitet, er de første minutter af et interview afgørende for det vedvarende indtryk intervieweren får af dig. I løbet af de første minutter er det typisk intervieweren der fører ordet, så her er det dit kropssprog der skal “fører ordet” og gøre et godt indtryk.
Førstehåndsindtrykket dannes på 7 sekunder
Ifølge en nyere undersøgelse fra 2009 foretaget af Michael Solomon, Ph.D., Psychologist fra NYU, tager det kun 7 sekunder, når vi danner os et førstehåndsindtryk. I løbet af disse 7 sekunder forholder vi os til 11 forskellige faktorer, som er essentielle for vores samlede indtryk.
Undersøgelsen viste, at ikke-verbale indtryk vejer 4 gange så meget, som det vi siger. Den måde vi præsenterer os selv på, er altså langt vigtigere end noget andet, når vi møder en potentiel arbejdsgiver for første gang.
http://www.psych.nyu.edu/phelpslab/papers/09_NN_Schiller.pdf
Dit kropssprog skal være positivt
Dit kropssprog kan være med til at sælge dig selv, men det kan også gøre det modsatte, hvis du ikke er bevidst om det. Fokusér derfor på at give positive signaler.
- Giv et godt og fast håndtryk.
- Smil og vær på.
- Hold god øjenkontakt, både når du giver hånden, men også under selve interviewet.
- Hold hænderne i ro, og brug dem engang imellem til at tale med – synlige håndflader udviser venlighed.
- Sid med ret ryg og træk skuldrene tilbage, så du ikke “hænger”. Det gælder også, når du står op.
- Læn dig let frem, når intervieweren taler, og læn dig lidt tilbage, når du selv taler. Det viser, at du er engageret i samtalen og interesseret i, hvad intervieweren har at sige.
Undgå de negative signaler
- Undgå at give et håndtryk med håndfladen vendt opad.
- Undgå at lade dine hænder eller fingre distrahere ved enten at lege med en kuglepind, dit slips, papir eller dit hår.
- Undgå at folde hænderne bag dit hoved. Det afslører svedmærker, og kan også du dig til at fremstå overlegen eller som om, du keder dig.
- Undgå at sidde med foldede arme eller benene overkors.
Du kan eventuelt spejle dig i intervieweren og på den måde kopierer de positive signaler, som han/hun sender. Fx hvis intervieweren læner sig frem i sin stol, når han/hun taler om et bestemt emne, kan du kort efter gøre det samme, og dermed vise, at du interesserer dig for, hvad vedkommende siger. Eller hvis han/hun griner, kan du grine med uden at overdøve intervieweren.
Relaterede nyheder
- • Hvad er dine svage sider?
- • Quick-guide til lønforhandling
- • Gode råd til den "overkvalificerede" jobsøgende
- • Jobinterview via Skype skal også forberedes grundigt
- • Gode råd til når du bliver telefoninterviewet
- • 17 tips til jobinterviewet
- • Spørgsmål til jobinterview
- • Vigtige tips til en succesfuld lønforhandling
- • Klæd dig på til succes
- • Forberedelsen til det andet jobinterview
- • Dine spørgsmål til virksomheden viser, hvor seriøst du er interesseret i jobbet
- • Grundig forberedelse til jobinterview kan være altafgørende
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater