6 byggesten til din forretningsplan
Der er mange måder at skrive en forretningsplan på. Her er 6 forslag til elementer, som din forretningsplan kan bygges op omkring.
Af Erik Bernskov
Forretningsbeskrivelse
Forretningsbeskrivelsen er en udvidet beskrivelse af din virksomhedsidé. Lav en detaljeret beskrivelse af bl.a. dit produkt, aktuel konkurrence på markedet, din virksomheds konkurrencedygtighed, kunder og virksomhedens struktur og opbygning.
Markedsføringsstrategi
En del af din strategi bør være at analysere markedet. Definér markedets omfang, salgspotentiale, tendenser osv.
Når du har foretaget en opfattende analyse af markedet, vil du kunne lave en mere målrettet strategi for, hvordan du vil markedsføre din virksomhed.
Konkurrencedygtighed
Find frem til dine konkurrenter (samt mulige konkurrenter) og find frem til deres styrker og svagheder. Analysér dine konkurrenters strategier og identificer, hvad der gør dem til hhv. stærke eller svage modspillere.
En stor indsigt i dine konkurrenters svagheder og styrker, vil hjælpe dig til at se nye muligheder og ideer til ændringer eller forbedringer i din egen forretningsplan.
Design- og udviklingsplan
Din design- og udviklingsplan vil variere afhængig af virksomhedstypen. Lav en plan for hvordan dit produkt skal designes og udvikles. F.eks. hvis dit produkt består af en hjemmeside, så lav en plan for hvordan denne skal se ud og udvikles, så du står stærkest på markedet.
Styring og management
Læg en plan for, hvordan virksomheden skal fungere i praksis på længere sigt. F.eks. fordeling af ansvar, opgaver og ledelse.
De finansielle aspekter
Hvordan skal din forretningsplan finansieres? Hvordan vil du finde frem til eventuelle investorer? Hvordan skal virksomheden på sigt generere en omsætning?
Relaterede nyheder
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Amino formidler kapital til iværksættere
- • 7 tips til at finde en ny forretningsidé - og få succes med den
- • Twitter - en uudnyttet mulighed for virksomheder
- • De sociale medier bygger bro mellem forbruger og virksomhed
- • Et nyt værktøj til at finde vækstkapital
- • Sociale medier fremmer kreativiteten
- • Råd til før du går i gang med din forretningsplan
- • Inspirerende udenlandske links til opstart eller køb af virksomhed
- • Danske links til opstart eller køb af virksomhed
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater