Send til en ven   Udskriv15/11 2011 kl. 14:21
Send til en ven

6 byggesten til din forretningsplan

Der er mange måder at skrive en forretningsplan på. Her er 6 forslag til elementer, som din forretningsplan kan bygges op omkring.

Af Erik Bernskov

Forretningsbeskrivelse

Forretningsbeskrivelsen er en udvidet beskrivelse af din virksomhedsidé. Lav en detaljeret beskrivelse af bl.a. dit produkt, aktuel konkurrence på markedet, din virksomheds konkurrencedygtighed, kunder og virksomhedens struktur og opbygning.

Markedsføringsstrategi

En del af din strategi bør være at analysere markedet. Definér markedets omfang, salgspotentiale, tendenser osv.

Når du har foretaget en opfattende analyse af markedet, vil du kunne lave en mere målrettet strategi for, hvordan du vil markedsføre din virksomhed.

Konkurrencedygtighed

Find frem til dine konkurrenter (samt mulige konkurrenter) og find frem til deres styrker og svagheder. Analysér dine konkurrenters strategier og identificer, hvad der gør dem til hhv. stærke eller svage modspillere.

En stor indsigt i dine konkurrenters svagheder og styrker, vil hjælpe dig til at se nye muligheder og ideer til ændringer eller forbedringer i din egen forretningsplan.

Design- og udviklingsplan

Din design- og udviklingsplan vil variere afhængig af virksomhedstypen. Lav en plan for hvordan dit produkt skal designes og udvikles. F.eks. hvis dit produkt består af en hjemmeside, så lav en plan for hvordan denne skal se ud og udvikles, så du står stærkest på markedet.

Styring og management

Læg en plan for, hvordan virksomheden skal fungere i praksis på længere sigt. F.eks. fordeling af ansvar, opgaver og ledelse.

De finansielle aspekter

Hvordan skal din forretningsplan finansieres? Hvordan vil du finde frem til eventuelle investorer? Hvordan skal virksomheden på sigt generere en omsætning?

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35