Skriv ansøgningen så du får solgt dig selv
Formålet med ansøgningen er at komme til samtale. Derfor skal læseren straks kunne se et match med jobopslaget og være motiveret til at invitere til samtale.
Af Erik Bernskov
Tænk på din ansøgning som din personlige reklame eller salgsannonce, hvori dit formål er at appellere til én enkelt læser, nemlig den potentielle arbejdsgiver. Din ansøgning skal således i korte træk kunne:
- Fange læseren opmærksomhed i indledningen
- Skabe interesse for at læse videre om dig
- Give læseren lyst til at møde og tale med dig
- Føre til handling ved at aftale et møde
Indholdet
Ansøgningen kan betragtes som et salgsbrev, hvor “produktet” er dig. “Kunden” er din potentielle arbejdsgiver, der skal besætte et job. Han/hun ønsker at ansætte en person, der:
- Lever op til de faglige kvalifikationer i jobannoncen. Specielt de faglige kvalifikationer, der prioriteres højst.
- Kan skabe værdi for virksomheden.
- Matcher de forventede sociale egenskaber i jobbet.
- Har et ønske om at arbejde i netop denne virksomhed og til den løn, som jobbet indebærer.
I dit forsøg på at komme til jobsamtale, er det vigtigt at kunne vise, at du matcher jobbet. Din ansøgning kan derfor sammensættes på følgende måde, så den bliver overskuelig og visuelt indbydende:
Overskrift
Start med en overskrift, der fænger. Dvs. så vidt muligt en overskrift, der med ganske få ord opsummerer hvordan du matcher.
Indledning
I indledningen er det vigtigt at tydeliggøre, at du matcher stillingen og hvad virksomheden får ud af at ansætte dig.
Hvis der har været en telefonsamtale, eller du på anden måde har en relation til virksomheden, så fremhæv dette og at du netop matcher det, som du derved kender til jobbet.
Besvarelse af opstillede krav til ansøger
Find frem til de vigtigste krav og beskriv hvordan du matcher dem. Det kan fx gøres ved opstilling i punktform og ved i hvert punkt at underbygge med relevante resultater i tidligere job.
Undgå at skrive om de krav, du ikke opfylder.
Personlige kompetencer
Beskriv her hvilke kvalifikationer du har som person. Udvælg og målret de kompetencer, som netop matcher det opslåede job.
En kort afslutning
Afslutning skal ikke fylde meget mere end en linje. Her lægger du på pæn måde op til at mødes for at kunne uddybe ansøgningen og CV’et.
Når du er færdig med ansøgningen bør du tjekke efter, om du har besvaret de vigtigste punkter i ansøgningen, så det tydeligt fremgår at du matcher jobbet. Ofte glemmer ansøgere at se efter, om de har besvaret det, som er efterspurgt i jobopslaget.
På baggrund af ovenstående er der bagest i bogen lavet et eksempel på en ansøgning. Det er imidlertid vigtigt at understrege, at der ikke findes en universel opskrift på, hvordan en ansøgning skal skrives. Det er i sidste ende modtageren, der bestemmer, om det er en god ansøgning, og der kan i forskellige brancher være forskel på den forventede stilart i skrivningen. Der er fx forskel på, om du skriver til et reklamebureau eller til kommunen vedr. jobbet som kommunaldirektør.
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater