Undgå at falde i PowerPoint-fælden
PowerPoint er et fantastisk redskab, når du skal holde et foredrag, oplæg, forelæsning eller give en præsentation, og gerne vil inddrage dine tilhørere.
Af Amanda Højme Nielsen
Fælde nr. 1 – Højtlæsning
Indtræd i rollen som fortæller og ikke oplæser, når du bruger PowerPoint. Undgå som tommelfingerregel at læse op direkte fra din PowerPoint præsentation – det er præsentationen, der skal understøtte dig og ikke dig, der skal støtte dig til præsentationen.
Fælder nr. 2 – Tekst
Det kan være svært at finde en god balance mellem for meget eller for lidt tekst i en PowerPoint præsentation – undgå lange tekstpassager i dine slides eller for mange slides med tekst. En god idé er, at holde dig til 3 linjer med tekst á 6 ord pr. linje.
Fælde nr. 3 – For meget af det gode
Hold dit antal af slides til et minimum, da for mange slides gør præsentationen rodet og uoverskuelig. Vær opmærksom på, at dine layouts ikke fjerner fokus fra dit budskab, og undgå desuden at bruge unødvendige effekter. Med andre ord: ”less is more”.
Fælder nr. 4 - Handouts
Brug PowerPoint når du skal lave en præsentation foran en større gruppe, og brug den til at formidle visuel information – lad være med at bruge den som et handout. Handouts kan give udvidet baggrundsinformation hvorimod et PowerPoint slide skal være kort, præcist og let tilgængeligt.
Fælder nr. 5 – Bevar kontakten
Sørg for at holde kontakten til dine tilhørere ved at være engageret. Pas på at PowerPoint præsentationen ikke “overtager” din præsentation eller tilstedeværelse som taler. Dine visuelle effekter (dine slides) skal understøtte det, du siger – ikke erstatte det.
Relaterede nyheder
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • Gør forandring i organisationen til din allierede
- • Vend modarbejde til samarbejde
- • Sådan tackler du en medarbejder med dårlig attitude
- • 11 trin til effektiv brainstorming
- • Skab fængende Powerpoint præsentationer - uden punktopstillinger
- • Gør møderne effektive
- • Delte meninger om dresscodes
- • 3 simple råd til hvordan du som leder afhjælper stress på arbejdspladsen
- • Fang folks opmærksomhed
- • Vælg dine ledelsesværdier - og efterlev dem
- • 3 tips til at blive en god leder
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater