


Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
Flere og flere personer holder sig opdateret via Twitter. Og flere og flere virksomheder har taget Twitter til sig som et socialt medie, der kan give en endnu bedre kontakt og dialog med kunderne. Derfor er det godt at kende til Twitter og måske gøre de første erfaringer med dette sociale medie. Læs her de grundlæggende ting omkring Twitter og Twitter-sproget.
Af Amanda Højme Nielsen
Twitter kan bruges kreativt som en del af kontakten til virksomhedens kunder. Tilsvarende kan vi alle som enkeltpersoner også have glæde af at være på Twitter. Virksomheder som Danske Bank, TV2 og DSB bruger i dag Twitter til at holde tættere kontakt til deres kunder og brugere. DSB bruger fx Twitter til at holde togpassagerer opdateret omkring forsinkelser og samtidig besvare spørgsmål i perioden 9-16 hver dag.
Uanset om du er ny på Twitter eller bare gerne vil danne dig et hurtigt overblik over platformen som socialt medie, er det nyttigt at få styr på de basisfunktioner, som danner rammen om Twitter. Du kan efterfølgende gøre de første erfaringer på Twitter og finde frem til, hvordan du kan bruge mediet personligt eller på din arbejdsplads.
1. En tweet: En besked er på op til 140 tegn. Den går ud til alle, der følger dig.
2. Følger: er dem, du følger på Twitter. Du kan følge andre uanset om de følger dig tilbage eller ej. Du kan inddele dem, du følger i grupper.
3. Følgere: er dem, der følger dig på Twitter. Du kan se hvor mange der følger dig på din egen side ”mig”.
4. Direkte beskeder: du kan også føre en privat samtale på Twitter, hvis samtalen foregår mellem to personer, der følger hinanden.
5. @ symbolet: er placeret foran twitternavne (handle), og er en måde at inddrage andre twitterbrugere på. Hvis du ønsker, at en person skal se din tweet, så skriv @ foran vedkommendes twitternavn, når du nævner vedkommende. Når andre tweeter dit @navn, vil det dukke op i dine meddelelser.
6. RT: står får ”retweet” og bruges som en slags citationsmarkering. Hvis du gerne vil videresende en tweet til en af dine følgere, så skriv RT foran. Dine følgere vil vide, hvem der har skrevet den originale tweet.
7. # indikerer et hashtag, som de senere år har fået ny betydning og fungere som et emneord, man senere kan søge på. # tegnet er altså en måde at gruppere forskellige tweets, så de bliver til små, aktive søgeord. Hvis din tweet fx handler om Berlingske, kan du bruge #berlingske i din tweet. På den måde vil din tweet dukke op, når andre søger på ”Berlingske”.
Mange bruger også hashtags til at fortælle noget om deres tweet. Et eksempel kunne være at du tweeter ”På vej til redaktionen #MødeOmNyBog”.
Sådan kommer jeg i gang
Start med at oprette dig som bruger på Twitter, upload et profilbillede og skriv noget kort om dig selv i din bio.
I modsætning til mange andre sociale platforme, er Twitter et sted, hvor man mødes på baggrund af interesser frem for sociale relationer. Derfor er handler det for dig som ny bruger om at ”gå på jagt” efter tweeps, du gerne vil følge. Måske kender du allerede andre brugere på twitter, som du kan følge, eller du kan søge interessante emner på # under opdag i menubaren.
Efterhånden som du begynder at følge forskellige tweets, kan du begynde selv at tweete. Hav noget på hjerte og vær dig selv. Hvorvidt du selv få followers eller ej er svært at kontrollere. Måske vil nogle af dem, du følger, følge dig tilbage og måske vil dine tweets blive eksponeret, når de bliver retweetet. Det vigtigste er, at du interagerer og blander dig i samtaler. Synliggør dig selv ved fx at besvare andres spørgsmål eller kommentere deres tweets.
God fornøjelse.
Relaterede nyheder
- • Skillpages - netværk med fokus på kompetencematch
- • Hver sjette amerikaner har fået job via sociale medier
- • Apps til jobsøgningen
- • 10 ting du bør undgå på sociale medier
- • Facebook vs. Google+
- • 12 gode råd til at fremme din karriere via de sociale medier
- • Et godt online førstehåndsindtryk
- • Kunsten at bruge Facebook og Twitter i jobsøgningen
- • Få job via Facebook
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater
- • LinkedIn - brug dine muligheder effektivt