Send til en ven   Udskriv19/10 2011 kl. 11:24
Send til en ven

Råd til før du går i gang med din forretningsplan

At udvikle en forretningsplan er en proces, som kræver opmærksomhed, målrettethed og justeringer undervejs. Læs her 4 gode råd, inden du går i gang.

Af Erik Bernskov

Din forretningsplan bør være en ”plan i konstant udvikling” – dine ideer vil udvikle og ændre sig med tiden, og du vil støde på forskellige faktorer, som vil få dig til at genoverveje og gennemtænke visse aspekter af din forretningsplan. Vær åben overfor ændringer, justeringer og tilpasninger.

1. Den unikke vinkel

Inden du går i gang, er det vigtigt at overveje din vinkel på virksomheden samt hvilken niche, der skal gøre din forretningsplan unik og adskille din virksomhed fra andre, allerede eksisterende virksomheder.

2. Målsætning

Dine visioner for det endelige mål er vigtige - også i forhold til din forretningsplan. Hvad arbejder du hen imod, og hvad er det overordnede mål/formål med din forretningsidé? Hvor langt vil du være nået om hhv. 1, 2 og 5 år? Stil dig selv de nødvendige spørgsmål, så du har en klar vision for projektets slutresultat.

3. Research

Undersøg markedet! Det er ikke nok at researche markedet, dets udbydere og dine ”konkurrenter” én enkelt gang. Du bør vedblive med at holde dig ajour under hele skrivningsprocessen. Husk, formålet med research er, at du kan målrette, forme og tilpasse din egen virksomhedsidé undervejs. Vær opmærksom på muligheder og begrænsninger, du måske ikke har lagt mærke til i starten af processen.

4. Planen med planen

I begyndelsen vil din forretningsplan være et personligt redskab og hjælpe dig med at sætte mål, få overblik og finpudse din grundidé. Men på længere sigt, skal du overveje hvad planen er med din plan. Med andre ord, hvad skal din forretningsplan bruges til? Gør dig klart hvorvidt planen skal tiltrække investorer og økonomisk støtte, samarbejdspartnere eller potentielle kunder.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35