Råd til før du går i gang med din forretningsplan
At udvikle en forretningsplan er en proces, som kræver opmærksomhed, målrettethed og justeringer undervejs. Læs her 4 gode råd, inden du går i gang.
Af Erik Bernskov
Din forretningsplan bør være en ”plan i konstant udvikling” – dine ideer vil udvikle og ændre sig med tiden, og du vil støde på forskellige faktorer, som vil få dig til at genoverveje og gennemtænke visse aspekter af din forretningsplan. Vær åben overfor ændringer, justeringer og tilpasninger.
1. Den unikke vinkel
Inden du går i gang, er det vigtigt at overveje din vinkel på virksomheden samt hvilken niche, der skal gøre din forretningsplan unik og adskille din virksomhed fra andre, allerede eksisterende virksomheder.
2. Målsætning
Dine visioner for det endelige mål er vigtige - også i forhold til din forretningsplan. Hvad arbejder du hen imod, og hvad er det overordnede mål/formål med din forretningsidé? Hvor langt vil du være nået om hhv. 1, 2 og 5 år? Stil dig selv de nødvendige spørgsmål, så du har en klar vision for projektets slutresultat.
3. Research
Undersøg markedet! Det er ikke nok at researche markedet, dets udbydere og dine ”konkurrenter” én enkelt gang. Du bør vedblive med at holde dig ajour under hele skrivningsprocessen. Husk, formålet med research er, at du kan målrette, forme og tilpasse din egen virksomhedsidé undervejs. Vær opmærksom på muligheder og begrænsninger, du måske ikke har lagt mærke til i starten af processen.
4. Planen med planen
I begyndelsen vil din forretningsplan være et personligt redskab og hjælpe dig med at sætte mål, få overblik og finpudse din grundidé. Men på længere sigt, skal du overveje hvad planen er med din plan. Med andre ord, hvad skal din forretningsplan bruges til? Gør dig klart hvorvidt planen skal tiltrække investorer og økonomisk støtte, samarbejdspartnere eller potentielle kunder.
Relaterede nyheder
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Amino formidler kapital til iværksættere
- • 7 tips til at finde en ny forretningsidé - og få succes med den
- • Twitter - en uudnyttet mulighed for virksomheder
- • De sociale medier bygger bro mellem forbruger og virksomhed
- • Et nyt værktøj til at finde vækstkapital
- • Sociale medier fremmer kreativiteten
- • 6 byggesten til din forretningsplan
- • Inspirerende udenlandske links til opstart eller køb af virksomhed
- • Danske links til opstart eller køb af virksomhed
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater