

Mini-guide til dit LinkedIn CV
Dit CV er ikke blot en opsummering af dine tidligere stillinger og arbejdsopgaver, men derimod en mulighed for at reklamere for dine evner, kompetencer og resultater. Gør din LinkedIn profil til dit virtuelle CV og bliv bedre til at sælge dig selv.
Af Erik Bernskov
Mange LinkedIn brugere tror, det er nok blot at vedhæfte en pdf af deres CV til deres profil, men hvad de ikke forstår er, at deres LinkedIn profil er deres CV. Det skader ikke at gøre sit ”fysiske” CV tilgængeligt via LinkedIn, men din LinkedIn profil bør også i sig selv afspejle dit CV i form af din baggrund, arbejdsopgaver, kompetencer og resultater.
Din LinkedIn profil bør være mere resultatorienteret end dit almindelige CV, som også fortæller om din erhvervsmæssige baggrund. Det er din chance for at lave ”gratis reklame” uden at tage højde for, hvilke specifikke krav og forventninger, du skal leve op til. Du skal sælge dig selv og dine kompetencer på den rigtige måde. Når du fokuserer på dine resultater, får du ikke blot vist hvilke arbejdsopgaver, du har haft, men i højere grad hvor du har løst dem, og hvad du er god til. Det gør både dit arbejde og dig mere levende for folk, som endnu ikke har mødt dig.
Fokus på resultaterne
Alt afhængig af hvilken branche du er i, kan dine opnåede resultater variere. Det vigtigste er, at dine resultater afspejler hvordan du har håndteret dine arbejdsopgaver. De personer som skimmer dit CV eller din profil på LinkedIn vil være interesserede i at vide, hvad du kan – og ikke titlen på din stilling.
Der er mange måder at formidle resultater på. Skriv eventuelt en liste over de resultater, du ønsker at inddrage. Hvor det er muligt, er det en god idé at inddrage konkrete tal, da det gør resultaterne mere håndgribelige for læseren.
Du kan enten lave en punkopstilling og fortælle om resultaterne i prioriteret rækkefølge. Du kan også vælge at være mere fortællende i den fremgangsmåde. Det vigtigste er, at du er præcis og at dine resultater er gennemskuelige og i øjenfaldende. Hvis du kender dine styrker, så sørg for at implementere dem også.
Tænk på beskrivende nøgle- og tillægsord, som du også kan inddrage i din profil. Det kan fx være ord såsom kreativ, innovativ, selv-motiverende, specialist, målsættende osv. Disse nøgleord kan du bruge til at brande dig selv.
Gør din profil spiselig
Udover indholdet, er det også vigtigt at din profil er visuelt spiselig. Opdel din tekst i letfordøjelige afsnit med overskrifter og underoverskrifter. Afsnit på 3-5 linjer er lettere at fordøje end lange afsnit uden ”pauser”.
Du kan også gøre din profil mere visuelt overskuelig ved at bruge vandrette linjer eller punkttegn til at dele dine resultater op samt veksle mellem brugen af store og små bogstaver. Brug eksempelvis caps lock til at gøre dele af teksten mere i øjenfaldende.
Relaterede nyheder
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • LinkedIn - brug dine muligheder effektivt
- • 3 ideer til hvordan du forfølger de rigtige kontakter på LinkedIn
- • Research en virksomhed på LinkedIn
- • Vælg det rigtige sprog til din LinkedIn profil
- • LinkedIn for begyndere
- • Kommunikationens ABC på LinkedIn
- • 8 gode råd til, hvordan du finder dit nye job via LinkedIn
- • Udvid dit netværk på LinkedIn
- • Sådan får du mest ud af at blive introduceret på LinkedIn
- • 3 trin til nyt job via LinkedIn
Seneste nyheder
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater
- • LinkedIn - brug dine muligheder effektivt