Send til en ven   Udskriv4/2 2015 kl. 12:09
Send til en ven

Mini-guide til dit LinkedIn CV

Dit CV er ikke blot en opsummering af dine tidligere stillinger og arbejdsopgaver, men derimod en mulighed for at reklamere for dine evner, kompetencer og resultater. Gør din LinkedIn profil til dit virtuelle CV og bliv bedre til at sælge dig selv.

Af Erik Bernskov

Mange LinkedIn brugere tror, det er nok blot at vedhæfte en pdf af deres CV til deres profil, men hvad de ikke forstår er, at deres LinkedIn profil er deres CV. Det skader ikke at gøre sit ”fysiske” CV tilgængeligt via LinkedIn, men din LinkedIn profil bør også i sig selv afspejle dit CV i form af din baggrund, arbejdsopgaver, kompetencer og resultater.

Din LinkedIn profil bør være mere resultatorienteret end dit almindelige CV, som også fortæller om din erhvervsmæssige baggrund. Det er din chance for at lave ”gratis reklame” uden at tage højde for, hvilke specifikke krav og forventninger, du skal leve op til. Du skal sælge dig selv og dine kompetencer på den rigtige måde. Når du fokuserer på dine resultater, får du ikke blot vist hvilke arbejdsopgaver, du har haft, men i højere grad hvor du har løst dem, og hvad du er god til. Det gør både dit arbejde og dig mere levende for folk, som endnu ikke har mødt dig.

Fokus på resultaterne

Alt afhængig af hvilken branche du er i, kan dine opnåede resultater variere. Det vigtigste er, at dine resultater afspejler hvordan du har håndteret dine arbejdsopgaver. De personer som skimmer dit CV eller din profil på LinkedIn vil være interesserede i at vide, hvad du kan – og ikke titlen på din stilling.

Der er mange måder at formidle resultater på. Skriv eventuelt en liste over de resultater, du ønsker at inddrage. Hvor det er muligt, er det en god idé at inddrage konkrete tal, da det gør resultaterne mere håndgribelige for læseren.

Du kan enten lave en punkopstilling og fortælle om resultaterne i prioriteret rækkefølge. Du kan også vælge at være mere fortællende i den fremgangsmåde. Det vigtigste er, at du er præcis og at dine resultater er gennemskuelige og i øjenfaldende. Hvis du kender dine styrker, så sørg for at implementere dem også.

Tænk på beskrivende nøgle- og tillægsord, som du også kan inddrage i din profil. Det kan fx være ord såsom kreativ, innovativ, selv-motiverende, specialist, målsættende osv. Disse nøgleord kan du bruge til at brande dig selv.

Gør din profil spiselig

Udover indholdet, er det også vigtigt at din profil er visuelt spiselig. Opdel din tekst i letfordøjelige afsnit med overskrifter og underoverskrifter. Afsnit på 3-5 linjer er lettere at fordøje end lange afsnit uden ”pauser”.

Du kan også gøre din profil mere visuelt overskuelig ved at bruge vandrette linjer eller punkttegn til at dele dine resultater op samt veksle mellem brugen af store og små bogstaver. Brug eksempelvis caps lock til at gøre dele af teksten mere i øjenfaldende.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35