Send til en ven   Udskriv25/2 2014 kl. 10:31
Send til en ven

LinkedIn - brug dine muligheder effektivt

Det vigtigste felt på din profil er din overskrift. Det er i høj grad din LinkedIn overskrift, der bestemmer, hvor mange der ser din profil. Den står nemlig ikke bare på din profil, men er også synlig i søgeresultaterne, forsidestrømmen og gruppediskussioner. Derfor er den vigtig, når du søger job.

Af Lene Piilgaard

Heldigvis er der hjælp at hente, når du skal beslutte, hvad der skal stå i din overskrift (headline) ved siden af dit billede, og her er grundig research vigtig. Det er nemlig for dyrt kun at gætte, for man risikerer ikke at blive fundet.

Find de rigtige søgeord

Det vigtigste ved din LinkedIn-profil er at den bliver fundet, set og læst. Derfor er de forkerte søgeord faktisk værre end slet ingen. Sørg derfor for at bruge de ord, som rekrutteringsfolk kigger efter. Kig på en masse jobannoncer – nye som gamle – som passer på dig, og notér hvilke stillingsbetegnelser, kvalifikationer og personlige egenskaber der går igen.

Du kan starte med at kigge på jobopslag for stillinger af den type, du er på jagt efter. Kig fx efter om de relevante jobopslag benytter samme stillingsbetegnelse. I så fald er den betegnelse måske en, du bør benytte på din LinkedIn profil. Tænk på dig selv som et produkt og på hvilke nøgleord, der kan bidrage til at du bliver “fundet” af rekrutteringsfolk.

Når rekrutteringsfolk bruger Linkedin til at searche efter medarbejdere, kan der være stor forskel på, om der søges på titler eller kompetencer afhængig af branche. Det er derfor også en god idé at sammenligne mange jobopslag for at finde ‘gengangere’. Det kan fx væreøkonomidirektør eller projektleder. De ord, der bliver brugt i stillingsopslag, bliver med stor sandsynlighed også brugt, når rekrutteringsfolkene søger på LinkedIn.

Brug de fundne ord aktivt

Din overskrift skal sælge, hvem du er, hvad du kan, og hvad du vil. Alt sammen på 120 tegn og uafhængigt af resten af din profil. Derfor skal ovennævnte analyse i spil.

De søgeord, som du har researchet dig frem til, og som netop er relevante for dig og den branche, som du søger job i, skal nu bruges aktivt i din profil. Målet er, at når der søges på disse ord, vil din profil dukke op. Husk at overskriften også skal være indbydende. Den skal vække interesse hos både mennesker og søgemaskiner.

Som jobsøgende er det hensigtsmæssigt at putte flere søgeord ind i overskriften. Det øger simpelthen dine muligheder for at blive fundet. Der er mange måder at gøre det på, og her har vi valgt to strategier, som hver har sine fordele og ulemper.

Den opremsende metode

Et eksempel kunne være den opremsende metode: ”Personalejurist med erfaring, viden og passion for ansættelsesret og arbejdsret”. I eksemplet er 3 søgeord lagt ind i overskriften på en naturlig måde. Fordelen ved denne type overskrifter er, at den besøgende får et hurtigt og præcist billede af hvem du er, og hvad du står for. Samtidig er den også rigtig svær at skrive; alle ord skal vejes på en guldvægt.

Du kan også vælge en mere opremsende overskrift, som styrker dine muligheder for at blive søgt frem på LinkedIn. Dine søgeord remses op et efter et adskilt af komma. Fordelen er, at du får en bedre placering i en søgning end de der har valgt ovennævnte overskrift. Et eksempel på en opremsende overskrift er: ”Coach, Human Target Consult, Lederudvikling via coaching, Kurser og Foredrag”. Denne metode kan evt. piftes op, ved hjælp af tegn mellem de valgte kompetencer i overskriften, så den virker mere professionel og med et blikfang. Ulempen ved den opremsende metode er, at din overskrift er mindre læsevenlig og kan være svær at afkode for andre end kollegaer og headhuntere.

En god måde at teste hvorvidt dine søgeord virker efter hensigten, er at holde øje med, hvem der besøger din profil. Rammer du det rigtige publikum?

Sluttelig et råd til, hvad du ikke skal gøre. Lad være med at tilføje e-mail og telefonnummer. Det sender et panikagtigt signal og fortæller tydeligt, at du mangler et job.

Derfor skal din overskrift top-tunes

Sidst en reminder til, hvorfor der skal arbejdes hårdt med din overskrift (headline):

  • Klikker man på et medlems navn i en gruppedebat, kommer man ikke direkte til profilen, men kan kun i første omgang se overskrift og geografisk placering.
  • Holder du musen over et navn på LinkedIn, vil du se personens navn, overskrift, geografiske placering og nuværende position.
  • Members-oversigten i en gruppe står medlemmerne listet med navn, overskrift og geografiske placering.
  • Når en i dit netværk får en nyt kontakt, får du ikke bare hans navn, men også hans overskrift vist. Hvis du selv generelt udbygger dit netværk meget på LinkedIn og skaber mange nye kontakter, så bliver din overskrift eksponeret meget til dine nye kontakters netværk.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35