Kommunikationens ABC på LinkedIn
Dine LinkedIn kontakter kan inddeles i tre forskellige grupper: stærke forbindelser, svage forbindelser og nye forbindelser. Bliv fortrolig med de værktøjer, som LinkedIn tilbyder dig for at effektivt at kunne udvide dit netværk.
Af Erik Bernskov
1-grads kontakter: LinkedIn medlemmer, som du er direkte forbundet til. Du kan enten selv sende dem en invitation eller accepterer en invitation fra dem om at linke. Når LinkedIn refererer til “your connections”, menes her dine 1-grads kontakter.
2-grads kontakter: LinkedIn medlemmer, som er direkte forbundet med dine 1-grads kontakter, men som ikke er dine 1-grads kontakter.
3-grads kontakter: LinkedIn medlemmer, som dine 2-gradsforbindelser er direkte forbundet med, men som ikke er dine 1- eller 2-grads kontakter.
1-, 2- og 3-grads kontakter kan også beskrives på en anden måde, nemlig i forhold til hvor godt, du kender vedkommende. Således betegnes de stærke forbindelser som 1-grads kontakter, svage forbindelser som 2-grads kontakter og nye forbindelser som 3-grads kontakter.
Når du ser på andres profiler, vil et lille ikon blive vist ved siden af navnet. Ikonet viser hvordan du er forbundet med vedkommende, og kan således fortælle dig om det er en 1-grads, 2-grads eller 3-grads kontakt, om det er et gruppemedlem og LinkedIn Premium Account indehaver. Hvis du ikke kan sættes i forbindelse med personen, vil der ikke være noget ikon.
Alt efter hvordan du er forbundet med andre LinkedIn medlemmer, er der forskellige måder at kommunikere på. Til højre på linkedIn profilerne ses links, som informerer dig om, hvordan du kan kommunikere med vedkommende. Valgmulighederne inkluderer beskeder, invitationer, InMail og introduktioner.
Beskeder/Messages: beskeder er den primære kommunikationsform på LinkedIn. Beskeder kan sendes til dine stærke forbindelser og til LinkedIn medlemmer, som er medlemmer af samme grupper som dig selv.
Invitationer/Invitations: en invitation er en anmodning om at linke med et andet medlem.
InMail: som det også fremgår af ordet “mail”, er en InMail en privat besked, som sendes til én, som ikke allerede er en del af dit netværk. For at kunne modtage InMail, skal du på din Account & Settings side markere, at du er interesseret i at modtage InMail beskeder. InMail funktionen koster penge at benytte, medmindre modtageren er premium medlem og er en del af OpenLink Network.
Introduktion/Introduction: En introduktion hjælper dig til at nå ud til dine egne kontakters kontakter; altså 2-grads kontakter. Ved at bruge introduktionsfunktionen kan du blive introduceret til en ny kontakt via en fælles bekendt. LinkedIn medlemmer, som har en gratis profil, kan køre op til 5 introduktionerne ad gangen.
Relaterede nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • LinkedIn - brug dine muligheder effektivt
- • 3 ideer til hvordan du forfølger de rigtige kontakter på LinkedIn
- • Research en virksomhed på LinkedIn
- • Vælg det rigtige sprog til din LinkedIn profil
- • LinkedIn for begyndere
- • 8 gode råd til, hvordan du finder dit nye job via LinkedIn
- • Udvid dit netværk på LinkedIn
- • Sådan får du mest ud af at blive introduceret på LinkedIn
- • 3 trin til nyt job via LinkedIn
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater