Send til en ven   Udskriv6/1 2014 kl. 14:47
Send til en ven

Investering i professionel rekruttering er en god forretning

40 % af nyansatte i danske fremstillingsvirksomheder stopper inden for et år, og det koster, da en fejlansættelse kan koste en virksomhed op mod en halv million kroner. Det viser nye forskningsresultater fra erhvervsøkonom og lektor ved Syddansk Universitet Bo H. Eriksen.

Af Lene Piilgaard

Skal jagten på højere produktivitet og bedre konkurrenceevne lykkes i de små og mellemstore virksomheder, bør virksomheder professionalisere deres rekruttering, mener Bo H. Eriksen. Virksomhederne er ikke særlige gode til at rekruttere nye medarbejdere, og det giver betragtelige tab for dem selv, medarbejderne og det danske samfund.

En fratrædelsesgrad på 40 % inden for det første år af en ansættelse, er et overraskende højt tal, mener Bo H. Eriksen, lektor ved Institut for Marketing & Management ved Syddansk Universitet. Meget tyder efter hans resultater på, at ansættelsesprocedurerne ikke fungerer godt nok.

Udover at give et konkret økonomisk tab, er en mislykket ansættelse også spild af tid og fokus, og det koster også på bundlinjen. Det tager tid at ansætte og oplære en ny medarbejder, og samtidig nedsætter det produktiviteten hos de involverede ledere og medarbejdere, og specielt små virksomheder bliver ramt, da de har sværere ved at undvære medarbejdere. Men alligevel er de små og mellemstore virksomheder ikke omhyggelige, når de rekrutterer, forklarer Bo H. Eriksen. Tallene viser nemlig det modsatte, at mange virksomheder i stedet benytter sig af en se-hinanden-an-strategi, der ikke har bund i en seriøs udvælgelsesproces.

Ledere med manglende kompetencer

Bo H. Eriksen peger på at ofte mangler lederne i de små og mellemstore virksomheder den fornødne indsigt i det område, som en medarbejder skal varetage, og har der for ikke den nødvendige viden til at vurdere, hvilke præcise kompetencer, som stillingen kræver.

Typisk har lederne i de små virksomheder mange forskellige ansvarsområder, men det er vigtigt at man kender sine begrænsninger, da det ellers kan koste dyrt. Ofte ser man, at toplederen i en lille virksomhed har sin force inden for salg eller produktion, og at han eller hun er dygtig til at stille det rigtige hold inden for disse områder. Anderledes er det for eksempelvis HR-området eller marketing, der let bliver underprioriteret.

Bo H. Eriksen forklarer, at dansk erhvervsliv er kendetegnet ved et højt omkostningsniveau og en høj grad af specialisering, hvilket er nødvendigt, hvis vi skal kunne konkurrere med andre lande. Derfor er medarbejderens kompetencer en meget vigtig brik i virksomhedernes produktionsprocesser – ikke kun teknologisk, men hele vejen rundt.

Brug professionel hjælp

Benyt jer oftere af professionel rådgivning, når I rekrutterer, er Bo H. Eriksens råd til virksomheder. Mange virksomheder kunne have fordel af at professionaliserer HR-arbejdet, og det kan både ske ved, at man internt ansætter en medarbejder med disse kompetencer, eller at få fat i en professionel konsulent, som er specialist i at foretage rekrutteringer.

Sidstnævnte løsning kan virke som et dyrt tiltag, og samtidig figurerer udgifterne til konsulenten direkte i bogholderiet, men omkostningerne til en fejlslagen ansættelse er langt sværere at gøre op. Bo H. Eriksen er der ikke i tvivl om, at engangsudgiften til en effektiv og vellykket rekruttering betaler sig i den sidste ende.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35