

Google dig selv til en bedre offentlig profil
Langt de fleste arbejdsgivere googler deres potentielle medarbejdere. Heldigvis kan du selv være med til at påvirke, hvad der dukker op. Google dig selv og find ud af, hvad en simpel søgning fortæller andre om dig.
Af Erik Bernskov
I forbindelse med rekrutteringsopgaver har jeg ofte googlet potentielle kandidater til et job. Og det er der mange i branchen, der gør. Men der er også mange jobsøgende, som slet ikke er klar over den effekt en google-søgning har på det indtryk, man efterlades med. En tur gennem søgemaskinen sætter ofte kandidaten i et nyt lys, og det kan enten være godt eller skidt.
Sammenlign med andre
En arbejdsgiver vil typisk gennemgå de første par sider, der dukker på i søgningen. Hvad dukker op på den første side i søgeresultatet, når du googler dig selv? Det du ser, er det samme en potentiel arbejdsgiver vil lægge mærke til. Hvis dit navn fx optræder i forbindelse med upassende feriebilleder, negative kommentarer i et blogindlæg, spritkørsel osv., kommer du højst sandsynligt ikke forrest i køen til jobbet.
Arbejdsgivere leder efter noget, der kan bakke din professionelle karriere op. Prøv at google nogle af de velkendte personer fra din branche og læg mærke til, hvad der dukker op på den første side i søgeresultatet. Sammenlign deres søgeresultater med dine egne. Hvad dukker der op i deres søgning og hvad dukker op i din?
Det kan du selv gøre
Udover avisartikler, citater, pressemeddelelser og den slags, er der nogen typer søgeresultater, som er lige let tilgængelige for alle uanset karriere og stilling. Det gælder fx en LinkedIn profil, Google+ profil, en Twitter biografi og et online CV, som alle ligger højt placeret på listen over søgeresultater.
En af måderne hvorpå du kan have indflydelse på, hvad der dukker på i din google søgning er netop de sociale medier og din aktivitet på nettet. Hvis du ikke selv er aktiv deltager på forskellige platforme, og dermed skaber ”frisk” aktivitet omkring dit navn, ligger du din google skæbne i andres hænder.
Aktiv på nettet
Du kan gøre meget for dit professionelle image online. Arbejd med de sociale platforme, hvor du befinder dig (LinkedIn, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest, blog). Opdater dine profiler og vær aktiv i blogverden. Hvis du ikke allerede har et online CV, så overvej at købe et domænenavn og opret en CV blog.
Alle har – uanset om de vil det eller ej – en offentlig profil. Så brug den nødvendige tid på at finde ud af, hvordan du bedst muligt kan påvirke og styre din offentlige profil i den retning, du ønsker.
Ansøgning til Google
Hvis der kommer resultater frem på Google, som er direkte ødelæggende for din karriere, kan du ansøge om at få fjernet konkrete søgeresultater fra Google i henhold til den europæiske databeskyttelseslov. Du finder den danske online-formular til ansøgningen på https://support.google.com/legal/contact/lr_eudpa?product=websearch
Relaterede nyheder
- • Jooble gør hele verden til din arbejdsplads
- • Brug Google Underretninger i jagten på dit næste job
- • Job-Support relanceret i 2012
- • Jobportal målrettet turistbranchen
- • Jobsøgemaskine for studerende og nyuddannede
- • StepStone - en international karriereservice
- • Jobportal med masser af ledige stillinger i Norge
- • For dem, der ønsker job i staten
- • SATS driver målrettede jobportaler
- • Gratis for virksomheder at have jobannoncer på Arbot
- • Behavioural Targeting imødekommer rekrutteringsbehov
- • Sådan finder du job i udlandet
- • SO.dk hjælper de unge godt i gang
- • Jobzonen er Danmarks største jobnetværk
- • Jobindex - Danmarks største jobportal
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater
- • LinkedIn - brug dine muligheder effektivt