Send til en ven   Udskriv22/9 2011 kl. 13:03
Send til en ven

Foretag et kompetencetjek

Et kompetencetjek kan være med til at klargøre, om du udvikler dig. Find ud af på hvilket niveau dine kompetencer imødekommer dine konkrete arbejdsopgaver på jobbet.

Af Amanda Højme Nielsen

Selvom det kan være nyttigt at få feedback fra kollegaer eller ledere, er det i høj grad dit eget ansvar at udvikle dine kompetencer – både sociale og faglige. Forhold dig opdateret og følg med i udviklingen inden for dit arbejdsfelt, så du hele tiden er på forkant med, hvilke kompetenceområder, du bør finpudse eller videreudvikle.

Kompetencetjek

Kompetencer kan være mange ting, men her menes primært din faglighed på forskellige områder. Her er nogle bud på, hvor det måske kan være nyttigt at tjekke dine egne kompetencerne efter:

Faglig viden

Sproglige kompetencer

Lederevner

Kommunikative kompetencer (fx netværk)

Tekniske kompetencer

Undervisning / træning

Projektledelse

Når du har foretaget et kompetencetjek og fundet frem til de områder, som du vil forbedre og udvikle, kan du måske blive inspireret af listen herunder:

Deltag i eller iværksæt nye projekter

Deltag i træningskurser, seminarer eller konferencer uafhængigt af dit arbejde

Påbegynd en MBA uddannelse eller en for dig anden relevant uddannelse

Søg ny viden inden for dit felt online

Opsøg og deltag i ekspert organisationer/grupper

Reflekter over din viden og hvad du har opnået, og del din viden i netværksforum

Hold foredrag

Tag testen selv

Nogle virksomheder kan på baggrund af medarbejderudviklingssamtaler være gode til at følge op og bakke op om udvikling af dine kompetencer. I langt de fleste tilfælde er det imidlertid nødvendigt selv at være på forkant og sikre, at der sker noget hele tiden.

Tag testen selv og sørg for at dine kompetencer hele tiden udvikles.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35