Fokus på virksomhedens behov øger chancer for job
Karriererådgiver opfordrer jobsøgende til at fokusere på virksomheders konkrete behov og bruge det i deres henvendelse.
Af Amanda Højme Nielsen
Karriererådgiver Torben Lausten rådgiver jobsøgende til at henvende sig til virksomheder igennem et såkaldt kontaktbrev, skriver Ingeniøren.
Ud med uopfordrede ansøgninger – ind med kontaktbreve
Et kontaktbrev er, i modsætning til de fleste uopfordrede ansøgninger, langt mere målrettet virksomhedens specifikke behov, og den konkrete værdi ansøgeren kan bidrage med. I stedet for at give en oversigt over sin generelle baggrund og erfaringer, handler kontaktbrevet altså om at henvise til én eller flere kompetencer, som virksomheden kan bruge.
For at kunne skrive et succesfuldt og målrettet kontaktbrev, er det vigtigt at kende til virksomhedens situation og udvikling. Jo større dit kendskab er til virksomhedens behov, desto mere præcist kan du henvende dig i dit kontaktbrev.
Succeshistorie
Torben Lausten fortæller om en eksportingeniør, som havde arbejdet i Indien og fandt ud af, at flere indiske virksomheder manglede komponenter, som kunne leveres af danske virksomheder. Han tog kontakt til danske virksomheder og satte dem i kontakt med det indiske marked – og det førte til fast job.
Om Torben Lausten
Torben Lausten ejer karriererådgivningsvirksomheden TL Karriereudvikling, der blev etableret i 1989. Virksomheden beskæftiger sig med outplacement og karriererådgivning af medarbejdere.
Torben Lausten er forfatter til bøgerne Kan vingerne bære, som er en håndbog i jobjagt og karriereskift, som for nyligt er udkommet i en opdateret udgave.
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater