Send til en ven   Udskriv17/11 2011 kl. 11:39
Send til en ven

Fokus på virksomhedens behov øger chancer for job

Karriererådgiver opfordrer jobsøgende til at fokusere på virksomheders konkrete behov og bruge det i deres henvendelse.

Af Amanda Højme Nielsen


Karriererådgiver Torben Lausten rådgiver jobsøgende til at henvende sig til virksomheder igennem et såkaldt kontaktbrev, skriver Ingeniøren.


Ud med uopfordrede ansøgninger – ind med kontaktbreve

Et kontaktbrev er, i modsætning til de fleste uopfordrede ansøgninger, langt mere målrettet virksomhedens specifikke behov, og den konkrete værdi ansøgeren kan bidrage med. I stedet for at give en oversigt over sin generelle baggrund og erfaringer, handler kontaktbrevet altså om at henvise til én eller flere kompetencer, som virksomheden kan bruge.

For at kunne skrive et succesfuldt og målrettet kontaktbrev, er det vigtigt at kende til virksomhedens situation og udvikling. Jo større dit kendskab er til virksomhedens behov, desto mere præcist kan du henvende dig i dit kontaktbrev.


Succeshistorie

Torben Lausten fortæller om en eksportingeniør, som havde arbejdet i Indien og fandt ud af, at flere indiske virksomheder manglede komponenter, som kunne leveres af danske virksomheder. Han tog kontakt til danske virksomheder og satte dem i kontakt med det indiske marked – og det førte til fast job.


Om Torben Lausten

Torben Lausten ejer karriererådgivningsvirksomheden TL Karriereudvikling, der blev etableret i 1989. Virksomheden beskæftiger sig med outplacement og karriererådgivning af medarbejdere.

Torben Lausten er forfatter til bøgerne Kan vingerne bære, som er en håndbog i jobjagt og karriereskift, som for nyligt er udkommet i en opdateret udgave.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35