Send til en ven   Udskriv14/3 2013 kl. 17:13
Send til en ven

Få styr på din personlige elevatortale

Når man træder ind i en elevator, bliver man på få sekunder transporteret til en ny etage. Meget billedligt er en personlig elevatortale også din mulighed for på få sekunder at ”transportere” andre til en bedre forståelse af dig – hvem du er og hvad du vil.

En personlig elevatortale er kort fortalt en præsentation af dig selv, hvori du kort og præcist videreformidler hvem du er, og hvad du kan. Elevatortalen skal være kort og præcis og skal kunne præsenteres i den tid det tager at køre i en elevator – dvs. ca. 30 – 60 sekunder. Umiddelbart virker det måske ikke af meget, men det er nok til, at modparten kan danne sig et forhåbentlig positivt indtryk af dig.

Derfor skal du forberede dig

Der findes mange forskellige situationer hvor en personlig elevatortale er nyttig – fx netværksmøder, receptioner, konference, jobsamtaler, familiesammenkomster m.fl. Det du siger vil selvfølgelig variere altafhængig af, om du henvender dig til en potentiel arbejdsgiver eller netværkskontakt, men formålet med dem begge er at danne fundament for videre samtale eller kontakt.

Som i mange andre sammenhænge er forberedelse derfor vigtig, hvis du vil kunne målrette din elevatortale. Hvad er vigtigt for en netværkskontakt at vide? Hvordan vil du præsentere dig selv ved en konference? Og hvad er vigtigt, hvis du pludselig får muligheden for at tale med potentiel arbejdsgiver?

Som udgangspunkt bør du forberede din personlige elevatortale med udgangspunkt i de mange forskellige sociale sammenhænge, du indgår i, så du er i stand til at trække på forskellige informationer om dig selv.

Svar først, spørg bagefter

En god elevatortale giver svar på følgende spørgsmål: Hvem er du? Hvad er dine kvalifikationer? Og hvad vil du? For at kunne gøre det på 30 – 60 sekunder kræver det, at du er specifik uden at gå i detaljer. Man kan sige, at din elevatortale er en ”smagsprøve” på dig, som skal lokke andre til at ville vide mere. Fortæl om hvem du er, om dit erhverv, dine personlige og faglige interesser eller kompetencer og dine mål, planer eller drømme for fremtiden.

Det er vigtigt, at din elevatortale indbyder til ydereligere samtale og kontakt. Det handler ikke om at få sagt så meget som muligt, men at få sagt det rigtige. Er du god til at levere din elevatortale på en åben og imødekommende måde, vil det også bane vejen for dialog. Du kan selv tage initiativ ved at runde din elevatortale af med et passende spørgsmål, som du kan stille modparten.

Jobsøgende

Som jobsøgende er der nogle helt specifikke punkter, du skal holde fokus på i forbindelse med din elevatortale. En ny jobmulighed kan komme fra en hel uventet kant, og det er vigtigt, at du er forberedt på at ”sælge” dig selv på 30 sekunder i en sådan grad, at fx en potentiel arbejdsgiver får lyst til at vide mere om dig.

Helt specifikt er der to vigtige elementer, som du som jobsøgende skal ligge vægt på i din elevatortale:

  • Du skal fokusere på de ting, der adskiller dig fra alle andre jobsøgende i din branche. Hvad er dine stærke sider, og hvad kan du, som ingen andre kan? Hvad gør dig unik?
  • Du skal lægge vægt på, hvordan dine kompetencer og arbejdsindsats har skabt målbare resultater. Hvilken forskel har du været med til at generere?

Øvelse gør mester

Hvis du vil kunne levere en god elevatortale, kræver det, du øver dig. Udnyt de forskellige muligheder du har for at fortælle noget kort om dig selv. Tænk over de forskellige sociale sammenhænge, hvor du kan få brug for en elevatortale, og forbered dig på hver af dem – på samme måde som når du forbereder dig til en konkret jobsamtale. Tag målgruppen og den sociale sammenhæng i betragtning og målret din præsentation. Hvad er vigtigt for dem at vide og hvorfor? Hvordan vil du præsentere det?

Hvis du tager tiden til at forberede forskellige elevatortaler til hver af de forskellige scenarier, vil det også være lettere at levere den perfekte ”smagsprøve”.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35