

En krise i virksomheden kan skabe muligheder
Svære tider rammer med sikkerhed langt de fleste virksomheder på et eller andet tidspunkt. Om det så er som følge af ordrenedgang, priskrig, manglende likviditet, øgede produktionsomkostninger, tab af nøglemedarbejdere eller noget helt andet. Modgang og svære tider kræver effektiv og målrettet ledelse. Her får du 5 bud på, hvordan du som leder kan vende modgang til medgang.
Af Erik Bernskov
Der findes flere gode eksempler på virksomheder, som er kommet succesfuldt igennem en kriseperiode. Blandt de mere kendte har vi i Danmark fx Lego og i USA har de fleste hørt om, hvordan Steve Jobs kom tilbage til Apple i en krisetid og gjorde firmaet til det mest værdifulde i verden. Desuden oplevede mange virksomheder i stort set alle brancher at komme styrket igennem den nyligt overståede finanskrise ved at tilpasse organisationen til en helt ny virkelighed.
Her er 5 bud på, hvad du som leder - eller som del af en ledelse - kan gøre for at komme styrket igennem en krise og stå endnu stærkere.
Tid til evaluering
Krisetider er den oplagte mulighed for at genevaluere virksomheden, dens værdigrundlag og mål. Hvad er virksomhedens interne/ekstern styrker, svagheder og trusler? I perioder med stor forandring er det vigtigt at have et overblik over sin egen virksomheds profil og status – både på godt og ondt.
Perspektiv
Put de langsigtede briller på, og prøv at visualisere virksomhedens fremtid. Hvad vil du/I opnå? Hvad er virksomhedens nuværende kurs, og er I på vej i den rigtig retning? I svære tider er det en vigtig evne at kunne zoome ud og danne sig et større overblik og dermed lettere bevare fokus.
Strategisk planlægning
Når alle detaljer er kommet på bordet, kan du være mere strategisk i din fremgangsmåde. Fokusér på de interne/eksterne trusler og svagheder. Hvordan kan disse udnyttes bedre eller vendes til styrker? Skal virksomheden ændre kurs eller blot foretage nogle ændringer? Kort sagt, brug tiden på at planlægge virksomhedens fremadrettede aktiviteter, find muligheder for udvikling og eksport.
Kreativitet
Det kan være nødvendigt at tænke ud af boksen; finde på nye løsninger eller måder at gøre tingene på. Nogle gange kan små ændringer have stor virkning. Brug din virksomhed og dine medarbejdere til at genere kreativitet. Udover at finde nye muligheder og løsninger, kan den kreative fremgang også være et frisk pust og bidrage med fornyet energi og gå-på-mod.
Klar kommunikation
Når du selv har et overblik over virksomhedens situation og har lavet en handlingsplan, er det vigtigt at være ærlig og klar i dine/jeres udmeldinger til virksomhedens øvrige afdelinger og medarbejdere. Lad være med at feje noget ind under gulvtæppet – spil hellere med åbne kort. Det er vigtigt for medarbejdere, at ledelsen viser, de er bevidste om situationen og i stand til at håndtere den på bedst mulige vis. Hjælp medarbejdere til at være løsningsorienterede og motiverede.
Relaterede nyheder
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • Gør forandring i organisationen til din allierede
- • Vend modarbejde til samarbejde
- • Sådan tackler du en medarbejder med dårlig attitude
- • 11 trin til effektiv brainstorming
- • Skab fængende Powerpoint præsentationer - uden punktopstillinger
- • Gør møderne effektive
- • Delte meninger om dresscodes
- • 3 simple råd til hvordan du som leder afhjælper stress på arbejdspladsen
- • Fang folks opmærksomhed
- • Undgå at falde i PowerPoint-fælden
- • Vælg dine ledelsesværdier - og efterlev dem
- • 3 tips til at blive en god leder
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater
- • LinkedIn - brug dine muligheder effektivt