Send til en ven   Udskriv8/6 2012 kl. 9:16
Send til en ven

De sociale medier bygger bro mellem forbruger og virksomhed

Virksomheder, som tidligere markedsførte sig selv via TV, radio og aviser, rækker nu i højere grad ud til deres kunder og forbrugere via internettet og de interaktive muligheder, som de sociale medier byder på.

Af Amanda Højme Nielsen

I takt med at de sociale medier for alvor har meldt sig på banen, er der sket et skift inden for reklameindustrien – flere og flere bevæger sig væk fra den mere traditionelle markedsføring via aviser, radio og TV, og udnytter i stedet, at forbrugerne er at finde i sociale netværk som Facebook, Twitter og Youtube.

De sociale medier er ikke blot til sjov og underholdning, men er også en god mulighed for markedsførelse, og mange globale, velkendte organisationer dukker i højere grad op i søgeresultater, netop fordi de har sluttet sig til en eller flere af de sociale platforme. Facebook er et godt eksempel på, hvorfor flere virksomheder sætter fokus på at få Facebook brugere til at ”synes godt om” eller blive fan af deres virksomhed, produkter eller ydelser. Når brugere ”synes godt om” en virksomhed, synliggør eller ”anbefaler” de automatisk produktet videre til deres netværk.

Skepsis mødes med løsninger

Trods den rivende udvikling ser mange virksomheder stadig skeptisk på det, at bruge sociale platforme som et konkret værktøj og holder sig fra at investere penge i markedsførelse via sociale medier.

Virtuel social medietræning kan være et af værktøjerne til at skabe mere forståelse omkring hvordan virksomheder kan skabe opmærksomhed for deres produkter eller ydelser og spare penge uden at gå på kompromis med organisationens værdier og målgruppe. En ansat i virksomheden, som har konkrete kompetencer inden for marketing og sociale medier, kan være en værdifuld brik, når en virksomhed ønsker at udforme strategier for online markedsføring eller udvikling af hjemmesider, blogs, sociale netværk indhold m.m.

En kortere vej til kunderne

Sociale platforme, såsom Facebook og Twitter, giver virksomheder muligheder for at nå ud til og skabe kontakt til kunder og forbrugere på en helt ny og langt mere interaktiv måde – både i ind- og udland. Og man behøver ikke være en stor eller førende virksomhed for at skabe opmærksomhed på de sociale medier. Kohl´s, som ligger på en 20ende plads over USA's detailforhandlere, har den anden største Facebook side (med 5.780.655 fans) og slår konkurrenter, som Sears og Marcy´s, med flere længder - simpelthen fordi de har formået at få folk til at deltage i siden.

H&M er et andet eksempel på en virksomhed, som benytter sig af Facebook og bruger deres side til at kommunikere updates og nyheder om udsalg og nye produkter til deres kunder. På blot én måned kan H&M rapportere om 200.000 nye fans. Blandt andre større virksomheder som har fundet vej til Facebook platformen kan nævnes Subway (8.380.377 fans), Burberry (8.666.875 fans), McDonald´s (10.654.699 fans), Starbucks (25.429.369 fans), Disney (28.744.880 fans) og Coca-Cola (34.496.473 fans). Derudover kan selvfølgelig også nævnes en lang række danske virksomheder, såsom LEGO, Pandora, Ole Henriksen, The Voice radio, SAS, Tivoli, Fitness World, Louisiana Museum, SteelSeries, Toms, Bang & Olufsen, Kræftens Bekæmpelse m.fl.

Kilde for ovennævnte tal:

http://247wallst.com/2011/10/10/the-most-popular-companies-on-facebook/3/

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35