Send til en ven   Udskriv20/8 2014 kl. 15:34
Send til en ven

Bliv en værdifuld tweeter

Der kommer hele tiden flere og flere danske twitterbrugere til, men det er langt fra alle, som aktivt gør brug af deres profil. Mange ved simpelthen ikke, hvad de skal bruge profilen til og hvordan de skal bruge den. Her får du 3 gode råd til, hvordan du selv bliver en værdifuld tweeter.

Af Amanda Højme Nielsen

For nylig var jeg til et foredrag, hvor foredragsholderen fortalte om sine egne Twitter erfaringer. Hun tweetede løbende under en konference, og informerede om oplæggets indhold. Flere af hendes followers, som ikke selv kunne være til stede til konferencen, fulgte med på Twitter og var glade for de løbende opdateringer. Hendes tweets var brugbare og værdifulde for andre.

Tænk hele tiden på, hvad du kan bidrage med, når du tweeter eller kommenterer på andre tweets. Du vil som regel have nogle unikke erfaringer og viden, som kan være nyttig for andre. Tænk på Twitter som en platform, hvor du deler ud af dig selv uden at forvente at få noget igen.

Twitter er mest effektivt, når du kan få andre til at følge dig. Andre vil som regel begynde at følge dig baseret på, om de finder dit indhold relevant, spændende og interessant. Tænk derfor over hvem du ønsker, skal følge dig, og tweet så med henblik på, hvem din målgruppe er. Hvilke tweets vil din målgruppe finde interessante? Hvilke emner kan de have lyst til at diskutere eller dele med andre?

Sådan tilfører du værdi

Hvis andre skal have glæde af dine tweets, hvad skal de så indeholde? Hvis du ønsker at skabe værdi med det, du tweeter, kan du gøre følgende:

1 Dele relevante links, blogs, artikler m.fl.

2 Bruge Twitter som et chatrum, hvor du stiller spørgsmål til andre, deler dine egne synspunkter og søger andres input i mindre fora.

3 Live-tweete din deltagelse fra events, du deltager i og del en opsummering af det, du får ud af eventet.

4 Tippe om konferencer, workshops, events, interviews etc.

Når du deler links, blogs o.lign, er det vigtigt at give din tweet en overskrift. En god overskrift skal forklare emnet og fungere som en form for indledning til det, du linker til. Det kræver at du har en god forståelse af det link, du vil dele – og at du kan opsummere det på et øjeblik.

Kom godt fra start

For at få det bedste udbytte ved brugen af Twitter, kræver det en vedvarende indsats. Det er altså ikke nok at blot at have en Twitter profil og tweete lidt i ny og næ. Det tager tid at blive en god tweeter og få folk til at følge dig. Start med selv at følge relevante folk indenfor dit felt. Det kan være forskellige ledere, direktører og medarbejdere i konkurrerende virksomheder eller nyhedsskribenter. Det handler her om at være på forkant med, hvad der skrives og tales om i den pågældende branche.

Dernæst handler det om at deltage i samtalerne, og selv sætte dagsordenen for diskussioner og samtaler.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35