Anerkend din medarbejder - så det virker
Medarbejdere er generelt motiverede og glade for deres job. Dette dokumenteres gennem en række undersøgelser. Men trods det gode udgangspunkt bør man ikke hvile på laurbærrene. Alle har nemlig behov for anerkendelse for at yde sit bedste - også når man er på arbejde.
Af Lene Piilgaard
Anerkendelse er med til at skabe engagement og arbejdsglæde. Det er med til at skabe forudsætninger for, at medarbejderne har lyst til at gøre en ekstra indsats for at nå fælles mål. Men anerkendelse bliver hurtig til tomme floskler, hvis den ikke gives med omhu. Derfor har jeg her samlet 5 råd til, hvordan din anerkendelse bliver troværdig, konkret og brugbar.
- Anerkendelse er ikke ros
Ros kan være fint, såfremt det, der roses, er relevant for arbejdspladsen. Men ofte vil man opleve, at ros i bedste fald fastholder en bestemt adfærd hos dine medarbejdere. Anerkendende ledelse har et bredere perspektiv. Det handler om at komme videre og gennem dialog medvirke til, at de enkelte medarbejdere udvikler nye bidrag til den fælles løsning. At komme videre på en anerkendende måde sker ved at fokusere på og lære af det, som er gået godt.
- Inddrag dig selv for at gøre anerkendelsen troværdig
Gør din anerkendelse konkret og vedkommende ved at skabe sammenhæng omkring den enkeltes bidrag og dens betydning for dig selv eller organisationen. Konkretiser hvad du sætter pris på. Fortæl hvornår denne kompetence eller egenskab har betydning, og fortæl hvornår den har særlig betydning for dig og organisationen.
- Pas på din troværdighed
Sig hvad du oplever – ellers kan det koste på troværdighedskontoen! Hvis de anerkendende ord lyder forkert i dine egne øre, kan du være sikker på, at de også vender helt forkert i din modtagers øre. Vær åben omkring dine hensigter, og fortæl, at du træner i at dyrke positive og høje forventninger til dig selv såvel som alle andre medlemmer af arbejdsfællesskabet. Spørg gerne dine medarbejdere om, hvor det kunne være hjælpsomt for dem hver især/som gruppe, at du er mere anerkendende. Og bed også gerne om anerkendende feedback på dit lederskab.
- Lær i alle situationer – også når det går galt
Anerkendelse er en metode til at gøre bagklogskabens klare lyse mere fremadrettet og brugbar. Både de ting som gik godt og de ting som gik skidt kan vi lære af, og ofte handler de om, at vi stiller de rigtige spørgsmål:
· Hvilke ting i processen lykkes vi særlig godt med
· Hvilke kompetencer gjorde resultaterne mulige
· Hvilke kompetencer skal tilføjes for at gøre det endnu bedre
- Vær bevist om dine egne værdier
Når du som leder arbejder med anerkendelse, er det med henblik på at fremme den fælles
opgaveløsning, idet du anerkender nyttige bidrag til den fælles sag. Ordet anerkendelse stammer fra tysk, og kernen i det handler om at knytte an til en andens erkendelse – og at blive klogere. Det betyder at du som leder, må have den grundholdning til dine medarbejdere, at de – uden tvivl – er i gang med at bidrage til noget nyttigt. For at blive bevist omkring dine egne værdier, er der to spørgsmål du skal stille dig selv:
· Hvordan hænger anerkendelse sammen med dine lederværdier og organisationens?
· Hvorfor synes du overhovedet, at det er vigtigt at anerkende?
Det er med til at give din ledelse bund og dybde.
Relaterede nyheder
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Bevar motivationen i jobsøgeprocessen
- • Gør plads til de introverte medarbejdere
- • Generøsitet gør verden lidt bedre
- • Få mere ud af din tid med planlægning
- • Hjemmearbejdspladsen har sine faldgrupper
- • Baggrundsmusik forstyrrer vores kreative sanser
- • Skab et bedre arbejdsmiljø
- • Sig pænt farvel til arbejdspladsen
- • Hold øje med stresssymptomerne
- • Lær at håndtere arbejdsstress
- • De afgørende første 90 dage i jobbet
- • Muligheder for ekstra lønsikring ved arbejdsløshed
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater