Send til en ven   Udskriv30/10 2014 kl. 9:21
Send til en ven

8 vigtige lederegenskaber

Når ansvaret som leder er stort, stressniveauet er højt og succesen ikke kommer så hurtigt som det måske var forventet, så kan det være nemt at lade det påvirke ens attitude og samtidig ens medarbejdere. I sådanne situationer er det vigtigt at minde en selv om den leder man er, og den leder man gerne vil blive til. Her er der otte egenskaber som enhver god leder på bør besidde og benytte.

Af Ulrik Bernskov

1 Vær ærlig

Dit firma og dine medarbejdere er en afspejling af dig selv, og hvis du gør ærlighed til et vigtigt princip så vil organisationen følge trop. Opret sunde værdier som organisationen bør leve efter, lev selv op til dem, og efterhånden vil dit eksempel have en indflydelse på resten af medarbejderne.

2 Vær engageret

Mindst ligeså vigtigt som at være ærlig overfor medarbejderne er det, at være engageret i det man gør, og at man fører an med et godt eksempel og hårdt arbejde. Når andre i organisationen ser dit engagement vil du først og fremmest opnå respekt, da de ser du arbejder ligeså hårdt for at opnå de samme mål i virksomheden, som de gør. Derudover vil det også motivere de andre ansatte til at øge deres indsats og arbejdsstyrke på samme vis.

3 Lær at kommunikere

Det kan godt være, at du har mange planer som du gerne vil have gennemført, men hvis de ikke kan blive videregivet til de ansatte på forståelig hvis, vil det skabe problemer og effektiviteten i organisationen vil dale. Selve arbejdsmiljøet er også yderst vigtigt for god kommunikation. Hvis kommunikationen er et problem i organisationen, kan det være en god ide for dig som leder at bruge mere tid til dagligt med de andre medarbejdere for at kunne kommunikere mere og bedre sammen. På denne måde vil medarbejderne bedre forstå din måde at kommunikere på, have mere tillid til dig, og være villige til at arbejde mere effektivt.

4 Lær at uddelegere

Efterhånden som din virksomhed vokser, vil arbejdsmængden også vokse. Det er vigtigt at du, når e-mails og andre opgaver hober sig op, kan uddelegere og stole på de andre i organisationen til at hjælpe dig med at bekæmpe den store arbejdsmængde.

Jo mere du selv knokler, jo lavere vil kvaliteten af dit arbejde være. Derfor er det vigtigt at du kan identificere styrkerne af de andre ansatte i virksomheden og udnytte deres styrke til at bekæmpe den store mængde af opgaver sammen. Hvis det lykkes dig at udnytte de ansattes styrker, vil de normalt også nyde det de laver mere, da de er gode til det. Dette vil derfor højst sandsynligt betyde at de tænker mere over hvad de gør og arbejder mere effektivt. Det vil ligeledes også være en mulighed for dig at vise de ansatte at du stoler på dem og deres færdigheder, men også give dig mere tid til at fokusere på opgaver med højere prioritet.

5 Følg din intuition

Når du leder en organisation vil der opstå mange uforudsete scenarier. Når disse uventede situationer opstår, vil dit hold komme til dig for vejledning. I sådanne situationer kan det være en god ting at handle ud fra tidligere erfaringer, eller få gode råd fra dine mentorer. I sidste ende vil det dog blive nødvendigt for dig at følge din mavefornemmelse. Det er vigtigt at du lærer at tro på dig selv.

6 Vær kreativ

Nogle gange vil du også være tvunget til at træffe hurtige beslutninger. I sådanne situationer vil folk igen stole på dig til at komme med den rigtige beslutning. Det vil blive nødvendigt for dig at være kreativ, når disse situationer opstår, og tænke lidt uden for de vante rammer. Det er ikke altid den første og nemmeste mulighed, der er den rigtige løsning. Mange gange er det vigtigt at give situationen lidt omtanke og spørge dig til råds hos andre i organisationen før du træffer din beslutning. Brug alle værktøjer du har til rådighed først, i stedet for at forhaste dine beslutninger.


7 Tro på dig selv

Der vil være dage hvor virksomheden ikke går så godt, og ting ikke går som planlagt. Både store og små virksomheder har sådanne dage. Dit job som leder er nogle gange at slukke ildebrande og holde moralen oppe i virksomheden, men ligeså vigtigt er det at du også holder din egen moral oppe. Ved at forholde dig rolig og selvsikker vil du hjælpe resten af dit hold med at føle det samme.

8 Du skal inspirere andre

Det er af yderste vigtighed at du kan inspirere alle i virksomheden til at have en vision om jeres samlede senere succes. På samme vis er det dog ligeså vigtigt at du kan inspirere holdet til at arbejde hårdt igennem de forhindringer, der ligger lige foran jer. Alle involverede er nød til at føle at de bidrager til succesen. Anerkend dem for deres hårde arbejde. Det er dit job at holde deres gode humør og arbejdsmoral oppe, og hvis du formår det, vil effektiviteten og moralen i din virksomhed være meget mere produktiv.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35