Send til en ven   Udskriv24/8 2011 kl. 11:16
Send til en ven

3 tips til at blive en god leder

For at være en god leder, bør du være afklaret med hvad du ved, og hvad du kan udrette. Din succes som leder afspejles ikke blot i resultater, men også i dine menneskelige lederevner. Her er 3 tips til at lede medarbejdere.

Af Erik Bernskov


1.
Vær bevidst om hvad du kommunikerer

Meget af din kommunikation består af det, du ikke siger - fx er dit eksempel og din måde at håndtere opgaver på en form for kommunikation. Dine positive og handlekraftige væremåder kommunikeres videre til dine medarbejdere, og er med til at skabe respekt omkring din rolle som leder. Som leder er du med til at sætte standarden for arbejdsindsats blandt dine medarbejdere.


2.
Vær parat til at håndtere situationer, når de opstår

Lær at vurdere, hvordan du bedst håndterer menneskelige situationer forskelligt og efter behov. Som leder er det vigtigt, at du er i stand til at håndtere en situation, når den opstår og samtidig bevare overblikket.


3.
Tilpas din ledelsesform til medarbejderne

Kend dine medarbejdere! Forskellige typer medarbejdere kræver forskellige typer ledelse. Fx har nyligt ansatte og erfarne medarbejdere forskellige ledelsesbehov. For bedst at kunne lede og motivere dine medarbejdere, bør du møde dem på deres individuelle niveau.

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35