Send til en ven   Udskriv29/9 2011 kl. 13:22
Send til en ven

Gør jobannoncen skarp - og find den rette medarbejder

Når du skal finde en ny medarbejder til et job, er det vigtigt at kunne sætte ord på, hvad og hvem du søger. Jo mere præcist din jobannonce afspejler jobbet, desto større er chancerne for, at du finder frem til den rette person til jobbet.

Af Erik Bernskov

Definér jobbet

Gør dig nogle klare tanker om det job, du gerne vil have besat. Det kan være en god idé at sparre med en medarbejder, som har indsigt i jobbets daglige funktion i virksomheden, og som derfor kan hjælpe med til at sætte ord på virksomhedens behov.

Her er nogle ideer til tanker og overvejelser i forbindelse med skrivningen af jobannoncen:

Hvad er de primære arbejdsopgaver?

Hvilke andre ansvar og opgaver forventes det, at medarbejderen er en del af?

Forventes det at medarbejderen arbejder selvstændigt eller indgår i gruppe- og samarbejde?

Hvilke kvalifikationer skal medarbejderen besidde og på hvilket niveau? Uddannelsesmæssige kvalifikationer?

Hvilke personlighedsmæssige kvaliteter skal medarbejderen have? Hvad vejer mest?

Skal han/hun fx have kendskab til specifikke softwareprogrammer eller være en erfaren bruger af fx Excel? Og på hvilket niveau?

Hvordan vil du beskrive jeres virksomhedskultur og arbejdsmiljø? Under hvilke forhold kan den kommende medarbejder forvente at arbejde?

Hvilke erfaringer forventer du, at medarbejderen har med fra tidligere? Hvad forventer du, at medarbejderen kan bidrage med på arbejdspladsen?

Er der andre sproglige eller menneskelige kompetencer, som jobbet kræver?

JobOgLedelse.dk • Tlf: (+45) 44 44 06 35