Gør jobannoncen skarp - og find den rette medarbejder
Når du skal finde en ny medarbejder til et job, er det vigtigt at kunne sætte ord på, hvad og hvem du søger. Jo mere præcist din jobannonce afspejler jobbet, desto større er chancerne for, at du finder frem til den rette person til jobbet.
Af Erik Bernskov
Definér jobbet
Gør dig nogle klare tanker om det job, du gerne vil have besat. Det kan være en god idé at sparre med en medarbejder, som har indsigt i jobbets daglige funktion i virksomheden, og som derfor kan hjælpe med til at sætte ord på virksomhedens behov.
Her er nogle ideer til tanker og overvejelser i forbindelse med skrivningen af jobannoncen:
Hvad er de primære arbejdsopgaver?
Hvilke andre ansvar og opgaver forventes det, at medarbejderen er en del af?
Forventes det at medarbejderen arbejder selvstændigt eller indgår i gruppe- og samarbejde?
Hvilke kvalifikationer skal medarbejderen besidde og på hvilket niveau? Uddannelsesmæssige kvalifikationer?
Hvilke personlighedsmæssige kvaliteter skal medarbejderen have? Hvad vejer mest?
Skal han/hun fx have kendskab til specifikke softwareprogrammer eller være en erfaren bruger af fx Excel? Og på hvilket niveau?
Hvordan vil du beskrive jeres virksomhedskultur og arbejdsmiljø? Under hvilke forhold kan den kommende medarbejder forvente at arbejde?
Hvilke erfaringer forventer du, at medarbejderen har med fra tidligere? Hvad forventer du, at medarbejderen kan bidrage med på arbejdspladsen?
Er der andre sproglige eller menneskelige kompetencer, som jobbet kræver?
Relaterede nyheder
- • Investering i professionel rekruttering er en god forretning
- • Man bliver ansat på sin faglighed og fyret på sin personlighed
- • Løft kvaliteten i ansættelsessamtalerne - og spar tid
- • Stil de rigtige spørgsmål og få de rigtige svar
- • 6 vigtige tips til professionel brug af LinkedIn
- • Virksomheder kan udnytte tilskudsmuligheder langt bedre
- • Hold fast på talentet
- • 5 metoder til rekruttering af din nye medarbejder
- • Rekrutteringsproblemer næsten væk
- • 4 vigtige skridt til planlægning og gennemførsel af jobinterview
- • 6 fordele ved at benytte rekrutteringsfirmaer
- • Vær grundig med referencerne
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater