4 vigtige skridt til planlægning og gennemførsel af jobinterview
Flere og flere jobansøgere er godt forberedte, når de går til jobsamtaler – og det stiller større krav til den, der skal rekruttere. Her er 4 vigtige elementer til hvordan jobsamtalen kan planlægges og gennemføres.
Af Erik Bernskov
Målet med en rekruttering er at finde det bedste match til jobbet, der skal besættes. Det kræver nogle gode velforberedte jobinterview, som med fordel kan kombineres med fx en person profil analyse. Ved det første møde med en kandidat til et job er det vigtigt at være opmærksom på følgende fire elementer:
Skab en god stemning
I den indledende fase af jobsamtalen, bør du få jobkandidaten til at føle sig tilpas og åbne op. Introducér dig selv og præsentér kort virksomheden, og hvad jobbet indebærer.
Afdæk om kvalifikationer matcher jobbet
Kandidaten skal passe ind i virksomhedens ”kultur” samt opfylde de faglige krav for jobbet. Bed ansøgeren fortælle om sig selv; inkl. om de personlige og faglige kvalifikationer. Den måde, som dette gribes an på, og hvad der trækkes frem, fortæller en hel del om den person, som du har til samtale.
Det er vigtigt at lade kandidaten dokumentere kvalifikationer i forhold til det konkrete job med eksempler på hvordan opgaver har været løst, og hvilken rolle han/hun spillede i forhold til opnåede resultater.
Find frem til uddybende spørgsmål, som sikrer at du har afdækket kvalifikationerne i forhold til jobbet samt om kandidaten passer ind i virksomhedens kultur.
Brug kandidatens ansøgning og CV som et vigtigt udgangspunkt for samtalen, og bed ham/hende om at forklare og uddybe på relevante steder. Både ud fra det der står, og det der ikke er nævnt. Find ud af hvorfor han/hun søger nyt job og hvilke arbejdsopgaver kandidaten trives med.
Find frem til personen bag facaden
Du kan basere nogle af de mere personlige spørgsmål på kandidatens ansøgning og bede ham/hende om at give eksempler eller beskrive konkrete episoder.
Når du har spurgt ind til konkrete og personlige spørgsmål, kan du danne dig et indtryk af kandidatens mål og perspektiv med ansættelsen. Hvad er kandidatens langsigtede mål for job? Etc.
Lad kandidaten få ordet til sidst
Til sidst i jobsamtalen er det oplagt at opfordre kandidaten til at komme på banen. Spørg, om han/hun har spørgsmål vedrørende virksomheden, jobbet eller lign. Disse spørgsmål kan signalere hvor meget kandidaten har sat sig ind i virksomheden, og hvad kandidaten fokuserer på ved jobbet.
Som det sidste bør du forklare det videre forløb, samt hvornår kandidaten kan forvente at blive kontaktet. Her er det vigtigt ikke at love mere end man kan holde.
Relaterede nyheder
- • Investering i professionel rekruttering er en god forretning
- • Man bliver ansat på sin faglighed og fyret på sin personlighed
- • Løft kvaliteten i ansættelsessamtalerne - og spar tid
- • Stil de rigtige spørgsmål og få de rigtige svar
- • 6 vigtige tips til professionel brug af LinkedIn
- • Virksomheder kan udnytte tilskudsmuligheder langt bedre
- • Hold fast på talentet
- • 5 metoder til rekruttering af din nye medarbejder
- • Rekrutteringsproblemer næsten væk
- • Gør jobannoncen skarp - og find den rette medarbejder
- • 6 fordele ved at benytte rekrutteringsfirmaer
- • Vær grundig med referencerne
Seneste nyheder
- • Mini-guide til dit LinkedIn CV
- • 5 ideer til at indlede smalltalk ved netværksarrangementer
- • Google dig selv til en bedre offentlig profil
- • Undgå 3 almindelige fejl på din LinkedIn profil
- • Genkend jobrelateret præstationsangst
- • Skab en personlig LinkedIn rutine
- • Hold fast i dine karrieremål
- • 5 tips til at håndtere jobsøgningsstress
- • 8 vigtige lederegenskaber
- • Den perfekte e-mail til travle erhvervsfolk
- • Kropssproget afgør en leders fremtid
- • Derfor skal Twitter være en del af din virksomhedsstrategi
- • Vær bedre til at håndtere stress
- • Få et spændende job i udlandet
- • Hvad er dine svage sider?
- • 3 vigtige egenskaber hos den gode Executive coach
- • Bliv en værdifuld tweeter
- • 4 nøglepersoner til anbefalinger på LinkedIn
- • 8 tips til introverte netværkere
- • Gør dig selv værd at rekruttere på LinkedIn
- • En krise i virksomheden kan skabe muligheder
- • Twitter kan holde dig selv eller dine kunder opdateret
- • Det kan vi lære om ledelse fra Alex Ferguson
- • 5 forskelle på dit CV og din LinkedIn profil
- • Træn dig til bedre testresultater